Björn Borg sluit winkels na teruglopende omzet

Björn Borg heeft te weinig klanten voor 24 eigen winkels.

Meer mensen kopen hun onderbroeken op internet.

Het Zweedse ondergoedmerk Björn Borg sluit de meeste van zijn winkels in Nederland. Van de 24 blijven er zeven of acht over. De onderbroeken blijven te koop in warenhuizen en kledingzaken en online.

Het onderbroekenmerk, genoemd naar de Zweedse voormalige toptennisser Björn Borg, maakte in 2008 en 2009 in Nederland „gloriejaren” door, zegt algemeen directeur René de Bruin. In die tijd was het een trend: een afgezakte broek met daarboven een opvallende boxershort. Het leverde Björn Borg in 2008 in Nederland een omzet van 45 miljoen euro op. Toen Björn Borg besloot te stoppen met kinderondergoed, was dat zelfs nieuws op het achtuurjournaal, herinnert De Bruin zich.

Intussen is de hype voorbij. Voor dit jaar voorziet hij in Nederland een omzet van 25 tot 30 miljoen euro. De Nederlandse omzet maakt ongeveer eenderde uit van de totale omzet van Björn Borg. In duurder ondergoed is Björn Borg de marktleider in Nederland.

De Nederlandse detailhandel heeft het zwaar, zegt De Bruin. „De winkelstraten zijn leeg, terwijl alle consumenten ’s avonds achter hun computer zitten. In deze tijden heb je geen 24 eigen winkels nodig.” De afgelopen jaren heeft Björn Borg in Nederland al winkels gesloten; in 2008 had het merk dertig eigen zaken.

Consumenten kopen zo’n 30 procent van hun ondergoed online. Ondergoed leent zich daar ook voor, zegt De Bruin. „Aangezien iedereen zijn maat kent, is het aantal retourzendingen bij ons heel laag: 2 à 3 procent.” Van grote webwinkels als Zalando is bekend dat ze geen winst maken vanwege het hoge aantal retourzendingen en de kosten die dat meebrengt.

De Björn Borg-winkels gaan aan het einde van het jaar dicht. Dit kost 50 tot 75 mensen hun baan. Vijftien van hen zijn vaste krachten; Björn Borg werkt vooral met oproepkrachten. Het personeel krijgt tot het einde van het jaar doorbetaald.