‘AnsaldoBreda eist 132 miljoen van NS’

Topman van AnsaldoBreda Maurizio Manfellotto Foto ANP/ Jerry Lampen

De Italiaanse treinfabrikant AnsaldoBreda eist 132 miljoen euro van de Nederlandse Spoorwegen. Dat laat het bedrijf vrijdag weten aan persbureau ANP.

De NS moet zich volgens de Italianen houden aan de contractuele verplichtingen en moet alsnog zeven van de zestien treinen betalen, die nog niet betaald waren. Daarbij komt nog een schadevergoeding.

Ook Belgen kunnen rechtszaak verwachten

AnsaldoBreda bevestigde ook dat het bij de rechtbank van Utrecht een zaak tegen de NS en de NS Financial Services Company (NSFSC) heeft aangespannen. Die dochteronderneming van de NS, gevestigd in Ierland, heeft de contracten voor de problematische V250-hogesnelheidstreinen getekend. Volgens het bedrijf kunnen ook de Belgische spoorwegen, de NMBS, een rechtszaak verwachten voor drie treinen die ze bestelden bij het Italiaanse bedrijf.

Een woordvoerder van de NS reageerde tegenover het persbureau laconiek en noemde het “in de lijn der verwachting”:

“Het is onderdeel van een juridisch proces. Wij zetten in op een vergoeding van AnsaldoBreda, zij zetten in op een vergoeding van ons. We zijn dan ook niet van plan te betalen.”

NS wil honderden miljoenen, NMBS veertig

De NS zelf wil honderden miljoenen euro’s van AnsaldoBreda. Deze week werd bekend dat de NS het moederbedrijf, Finmeccanica, ook aansprakelijk gaat houden. De NS kiest voor deze weg, omdat ze verwachten dat AnsaldoBreda zelf financieel gezien niet sterk genoeg is voor de claim en erdoor failliet gaat.

Finnmeccanica kan volgens het spoorbedrijf aansprakelijk worden gehouden, omdat het moederbedrijf zich garant heeft gesteld voor AnsaldoBreda bij de ondertekening van het Fyra-contract. De claim wordt neergelegd in een bodemprocedure die de Italiaanse bouwer heeft aangekondigd.

Voor de geleverde treinen heeft de NS 200 miljoen euro betaald. De spoorwegen willen daarnaast een vergoeding voor misgelopen inkomsten en extra gemaakte kosten door de uitval van treinen en juridische procedures. Ook dit kan oplopen tot enkele honderden miljoenen euro’s.

Ook de Belgische spoorwegen hebben al geld geëist bij de Italianen. Zij willen 40 miljoen euro. Dit bedrag bestaat uit een schadevergoeding van 27 miljoen euro en een boete van 12,7 miljoen.

Open brief Italianen aan Nederlandse reizigers

Een open brief van AnsaldoBreda aan alle Nederlandse reizigers stond vanochtend in de ochtendkranten. Het is volgens de Italianen “dringend noodzakelijk” dat de NS weer met hen gaat samenwerken:

“AnsaldoBreda, waarvan ik de eer heb CEO te zijn, is op geen enkele wijze verantwoordelijk voor dit ongemak. Dat is inmiddels duidelijk geworden. Ik verzeker u dat het mogelijk is binnen korte tijd de Fyra in dienst te nemen. Dus inclusief de aanpassingen die nodig zijn om de treinen ook in extreem slecht winterweer (zoals in januari dit jaar) te laten rijden, ook al waren deze aanpassingen niet voorzien in ons contract met de NS.”

Fyra-alternatief gepresenteerd

Die samenwerking zit er niet in. Vandaag ging het kabinet akkoord met een alternatief plan voor de Fyra. Zo keert de Beneluxtrein terug, komt er meer keuze voor reizigers wat betreft type trein en tarieven en zijn er enkele nieuwe bestemmingen (Lille, Londen) toegevoegd.

Twitter avatar NS_online NS online NS en NMBS presenteren plan spoorverbinding Nederland – België http://t.co/l5eQIPTXen

Vakbond en reizigersorganisaties reageerden overwegend positief op de plannen, de oppositie - SP was daarbij een uitzondering - wat minder.