Unseen: foto als begin kunstwerk

Fotobeurs

53 internationale galeries tonen fotowerk op de tweede editie van de fotobeurs Unseen, die gisteren in Amsterdam opende.

Wat weten we eigenlijk van Doug? Dat hij een houten cabin heeft ergens in British Columbia. Dat de gravelroad door de wildernis naar zijn huis lang is en leeg. Dat de nacht een haast abstract schilderij is, vol strepen van vallende sterren. Dat bergen mist kunnen ademen. De nieuwste foto’s die de in 1979 in Leeuwarden geboren fotografe Karianne Bueno (ex-Sint Joost, ex-HISK in Gent) op de gisteren geopende fotobeurs Unseen in de Westergasfabriek in Amsterdam laat zien, bewijzen dat je geen boek hoeft te schrijven om een verhaal te maken.

Doug’s Cabin hangt bij galerie LhGWR (Liefhertje en de Grote Witte Reus) uit Den Haag en is een mooi voorbeeld van de ambitie van de gisteren in Amsterdam geopende fotobeurs Unseen. Jong, conceptueel, nieuw en betaalbaar: dat is waar de beurs voor staat.

Het is de tweede editie van Unseen en nu al is de beurs uitgegroeid tot veel meer dan alleen de Westergasfabriek, de hoofdlocatie waar zich dit keer 53 internationale galeries (twee meer dan vorig jaar) en vier kunstenaarsinitiatieven presenteren.

De beurs vertakt zich dit jaar naar de Zuiveringshal, de Machinekamer, het Transformatorhuis en speciaal gebouwde ruimtes buiten. Daar staat de komende dagen alles in het teken van fotografie. Er zijn lezingen, een filmprogramma, een boekenmarkt. Er worden prijzen uitgereikt aan jonge talenten.

De sfeer gisteren bij de opening was een gemoedelijke mengeling tussen die op een popfestival en een museumtentoonstelling. Alternatief en fancy gaan hand in hand, galeriehouders en fotografen zijn graag tot praatjes bereid, en ook voor minder dan 500 euro is er iets moois te koop (bijvoorbeeld het werk van Bueno).

In totaal zijn meer dan 160 fotografen aanwezig – onder hen bekenden als Edward Burtynsky, Erwin Olaf, de Koreaanse Bien-U Bae of Hans Wilschut. GunGallery uit Stockholm richtte de meest traditionele stand in, met onder andere de op zeventiende-eeuwse schilderijen lijkende portretten van de Zweedse Julia Hetta (voor 5.000 euro per stuk al verkocht vóór de opening van de beurs).

Opmerkelijk is het grote aantal foto’s dat niet alleen foto is, maar vertrekpunt voor de maker om met schaar, pen, potlood, borduurgaren of verf in de weer te gaan.

De Duits-Australische Natascha Stellmach schotelt bij het Berlijnse Wagner + Partner met knalroze inkt, pen en uitgeknipte foto’s het gewraakte Duitse verleden voor als een recept voor een gezellig theepartijtje.

Unseen Photofair. 26 t/m 29 sept. Open: do 12-20u, vr 12-22u, za 12-20u, zo 12-17u. Westergasfabriek-terrein, Amsterdam. Inl: www.unseenamsterdam.com