Succesvolle zomer stuwt omzet en winst van H&M op

Vooral in China en Japan maar ook in Europese landen heeft H&M een „sterk” derde kwartaal achter de rug. Dat heeft bestuursvoorzitter Karl-Johan Persson vanochtend gezegd. Volgens de Zweedse kledingketen, die wereldwijd zo’n drieduizend winkels heeft, stuwde de zomercollectie de verkopen op. Zonder concrete cijfers te noemen zegt H&M dat ook de in augustus gelanceerde webshop in de Verenigde Staten bijdraagt aan de omzetgroei.

In het derde kwartaal steeg de omzet met 12 procent tot 32 miljard Zweedse kroon (3,7 miljard euro). De autonome omzetgroei, waarin recentelijk geopende winkels niet meetellen, bedroeg 2 procent. De nettowinst steeg met 22 procent tot 4,4 miljard Zweedse kroon (511 miljoen euro).

H&M breidt fors uit, vooral in China. Daarnaast vestigt het bedrijf zich in steeds meer landen. Het wil het winkelbestand jaarlijks met 10 tot 15 procent vergroten. Dit boekjaar – dat van december tot en met november loopt – is het van plan 350 nieuwe winkels te openen. De teller staat nu op 215.

H&M heeft de eerste zaken geopend in Chili, Litouwen, Servië en Estland. De eerste H&M in Indonesië staat voor het najaar gepland, gevolgd door het Australische Melbourne in de eerste helft van volgend jaar. De eerste winkel in Zuid-Afrika zal op zijn vroegst in 2015 openen, kondigde H&M afgelopen zomer aan.

Na Inditex, het Spaanse moederbedrijf van Zara, is H&M de grootste kledingketen van Europa. Naast H&M zelf (bijna 2.800 winkels) telt H&M ook andere merken: Weekday, Cheap Monday, Monki, COS en & Other Stories. Ook van deze merken komen er meer winkels, kondigde topman Persson aan. De uitbreiding van COS en & Other Stories wordt versneld. & Other Stories opende eerder dit jaar de eerste filialen in Londen en Kopenhagen. Sindsdien volgen andere Europese steden. Nederlandse consumenten kunnen het merk voorlopig alleen online kopen.

Op de dag dat H&M zijn kwartaalcijfers bekendmaakte, kreeg het een opsteker van Rank a Brand, een organisatie die consumenten informeert over het groene en ethische gehalte van bedrijven. Rank a Brand onderzocht 24 kledingmerken in het hoge(re) segment en constateerde dat bij duurdere kleding niet aantoonbaar een duurzamer productieproces wordt gevolgd dan bij goedkope kleding. De kleding wordt net zo goed geproduceerd in risicolanden als Bangladesh en Indonesië.

COS behaalde de hoogste score en kreeg als enige het B-label, wat staat voor ‘goed op weg’. COS is de enige van de onderzochte ketens die zijn volledige lijst van leveranciers publiceert. Onderaan de ranglijst staan Hugo Boss, Ralph Lauren en Max Mara.