Redactie ‘RTL Late Night’ leert heel snel

SP-leider Emile Roemer in ‘RTL Late Night’

Wie zou je op de avond van de eerste dag van de Algemene Politieke Beschouwingen het liefst aan tafel willen hebben in je talkshow? Vermoedelijk Geert Wilders, maar die kijkt wel mooi uit, want hij heeft zijn shownummer al in de Kamer opgevoerd.

Maar dan? Om te beginnen heb je een duider nodig. De Wereld Draait Door (VARA) had er traditiegetrouw drie, onder wie Joost Vullings (NOS Radio), die in deze rol uitstekend debuteerde.

Frits Wester mag tegenwoordig alleen nog in de eigen RTL Late Night aantreden en Paul Jansen (Telegraaf, WNL) is kind aan huis bij Pauw & Witteman (VARA). Dat programma had voorts politicologe Sarah de Lange, specialist in radicaal rechts, maar die kwam niet veel aan het woord. Pronkstuk was niemand minder dan politieman Hero Brinkman, voormalig bentgenoot van Wilders, die hem het felst aanviel op zijn flirt met de extreme flanken in binnen- en buitenland.

Bij Jeroen Pauw was enige irritatie zichtbaar over Brinkmans nog steeds immense eigendunk. De man die ze hadden moeten hebben, was Emile Roemer (SP), om hem door te zagen over zijn steun aan Wilders’ voorbarige motie tegen het kabinet. Maar Roemer zat bij de concurrentie.

Het moet gezegd dat Humberto Tan en de redactie van RTL Late Night razendsnel van hun fouten leren. Er wordt veel geschamperd over de tegenvallende kijkcijfers, al versloegen ze op vrijdag na The Voice, al twee keer Pauw & Witteman. Maar in de betrekkelijke luwte wordt er gewerkt aan een losse show die een stuk opwindender oogt dan de wat braaf geworden heren op Nederland 1.

Om te beginnen praat Tan minder in de overdrive dan in het begin en luistert hij beter. De kunstmatige pogingen tot flankerende humor door sidekick Luuk Ikink zijn drastisch ingeperkt. Hij mag nog wel leuke foto's en video’s laten zien, maar doet vooral dienst als adequate commentaarstem bij de filmpjes die de gasten introduceren. Ook dat aspect van het format werkt goed: niet beginnen met obligate vragen en antwoorden en dan „laten we samen nog eens kijken naar waar we u van kennen”, maar gewoon brutaal met de eigen samenvatting van wal steken.

De keuze van de gasten is dus uitstekend. Er lijkt iets minder geput te worden uit de kaartenbak van RTL Boulevard dan in de eerste weken, en dat is verstandig. Wat het programma bijzonder maakt is de poging om met Tan als boegbeeld van niet-wit Nederland een soort van identificatiepunt te worden voor diversiteit. Er lijken meer vrouwen aan tafel te zitten dan bij de talkshows van de publieke omroep, en zeker meer niet-blanke gasten.

Dinsdag zelfs drie van de zes: presentatrice Zarayda Groenhart die gaat boksen om haar woede over een aanranding kwijt te raken, collega John Williams die voetbalde voor een goed doel, en Yootha Wong-Loi Sing die slavin speelt in de film Hoe duur was de suiker?.

Ook sprak Tan met journaliste Anja Vink over zwarte vmbo-scholen. Yootha grapte dat ze ook uit Delfshaven kwam, en direct daarachter aan: „Ha ha, nee hoor, ik zat op het gymnasium.” Go Humberto, go!