Kunstwinkel voor beginnende verzamelaars

Hans van Bentem, ‘Skull’ (2008). Prijs: 3.500 euro Foto Rutger Burger

Slechts 4 procent van de Nederlanders koopt wel eens kunst of overweegt dat te doen. Terwijl 20 procent van de bevolking geïnteresseerd is in kunst. „Daar ligt een kans voor de galerieën”, zei Guus Broos, voorzitter van de Nederlandse Galerie Associatie, begin dit jaar in deze krant. Een galerie moet meer zijn dan „een kale ruimte met maar een paar schilderijen of objecten” waar je bij binnenkomst „nauwelijks wordt begroet en een medewerker héél druk bezig is op een laptop”.

House of Ababa, een galerie die twee weken geleden werd geopend in de Rotterdamse Witte de Withstraat, beantwoordt precies aan zijn wensen. In deze kunstwinkel is de drempel om binnen te treden bewust zo laag mogelijk gehouden. Door de ruiten en de wijd openstaande deur is vanaf de straat al te zien dat dit iets héél anders is: op bruinpaars geverfde muren zijn zilverkleurige rekken bevestigd die uitpuilen van de kunstwerken, in alle mogelijke stijlen door elkaar heen. En overal hangen prijskaartjes aan.

„House of Ababa verwijst naar de schatkamer van Ali Baba”, legt Sophie Bargmann uit, de 24-jarige kunstwetenschapper die is benoemd tot ‘galerista’. Het concept van de kunstwinkel voert zij uit in opdracht van Mothership, een Rotterdams bedrijf dat kunstprojecten produceert en begeleidt, voornamelijk in de openbare ruimte. De banden met het moederbedrijf zijn nauw: middenin de winkel zitten drie studenten van de Hogeschool Rotterdam te werken aan een opdracht van Mothership.

„Mothership wil kunst dichter bij de mensen brengen”, zegt Bargmann. „Deze winkel is ook met die gedachte opgezet. We hopen hier winkelend publiek te trekken dat wel eens speelt met de gedachte om kunst te kopen, maar niet weet waar te beginnen.”

Het bedrijf heeft een netwerk van zo’n honderd kunstenaars die regelmatig werk in opdracht produceren. Daaronder zijn kunstenaars wier werk ook in musea wordt tentoongesteld, zoals Karin Arink, Hans van Bentem, Maze de Boer en Arno Coenen. „Zij hebben veelal een vaste galerie die hen vertegenwoordigt, maar die laten vooral nieuw werk zien”, zegt Bargmann. „Wij verkopen hier, naast nieuw werk, ook veel werk dat lang niet meer getoond is.”

The House of Ababa biedt van alle kunstenaars werk aan in verschillende maten en prijsklassen. Bargmann: „Van Simon Schrikker, die nu onze kunstenaar van de maand is, kun je bij ons een echt schilderij kopen voor ruim 2.500 euro, maar ook een print, voor 185 euro.”

Ook anders dan elders: wie iets koopt mag het meteen, onder de arm, meenemen naar huis.

Claudia Kammer