Het faillissement van reisorganisatie Oad

Reisorganisatie Oad spoorde reizigers in haar voorlaatste tweet nog aan een reis naar Brazilië te boeken. „Wie gaat er straks met ons mee? #wk2014”. Maar gisteren werd Oad, derde touroperator van Nederland, failliet verklaard. „Tot ons grote verdriet”, liet @oadreizen gistermiddag weten op Twitter.

Waarom ging Oad failliet?

Het bedrijf had verschillende problemen. Door de crisis gaan mensen minder vaak op vakantie – daar heeft de hele reisbranche last van. Een traditioneel reisbureau als Oad had daarbij nog het probleem dat reizigers hun reizen steeds vaker direct op internet boeken, zonder hulp van een reisbureau. Verder heeft Oad onvoldoende ingespeeld op technologische veranderingen, denkt marktkenner Sasja van As van ING. Ten slotte eiste huisbank Rabobank voor afgelopen vrijdag ook nog een kapitaalinjectie, maar het lukte Oad niet om voor die tijd voldoende geldschieters te vinden. Dat was de genadeklap.

Wat betekent het faillissement voor de reizigers?

Dat heeft „grote impact” voor ze, zegt Oad. Maar hoe precies, dat kon het bedrijf gisteravond nog niet vertellen. Volgens de NOS zitten er op dit moment 7.000 reizigers „vast” in het buitenland, omdat Oad geen reizigers meer zou mogen vervoeren. Er wordt naar een oplossing gezocht.

Oad was wel aangesloten bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Dat betekent dat alle betaalde reizen in principe worden vergoed. Het is echter de vraag of er voldoende geld is gespaard door de branche om het faillissement van zo’n grote speler zonder problemen te verwerken. Volgens econoom Van As loopt het garantiefonds nu „wel heel erg hard leeg”. De SGR was gisteren niet bereikbaar voor commentaar.

Wat gebeurt er met de werknemers?

Het faillissement van Oad kwam gisteren als „een donderslag” voor de werknemers. Dat zegt vakbond FNV Bondgenoten, die ook meldde dat de reisorganisatie zelfs het geld niet meer heeft om de salarissen van september uit te betalen. Collectief ontslag is aangevraagd voor de 1.750 werknemers. Het bedrijf geeft aan in gesprek te zijn over een doorstart – details zijn nog onbekend. Maar de slogan ‘Je ziet ons ook overal’ behoort dus misschien toch nog niet definitief tot het verleden.

Wat is de toekomst van de reisbranche?

De reisbranche is nog niet uit de problemen. Ook volgend jaar zullen weer minder mensen op vakantie gaan, is de voorspelling van ING. Voor generalisten als Oad wordt het steeds moeilijker. Reisorganisaties kunnen zich beter ergens in specialiseren, denkt econoom Van As. Het faillissement van Oad geeft mogelijk wel wat ruimte in de branche. Door de moordende concurrentie stonden de tarieven erg onder druk.

Waar staat Oad eigenlijk voor?

Overijsselse Autobusdiensten. Het familiebedrijf begon in 1924 met één bus in het oosten van Overijssel.