Consumentenbond wil betere beveiliging bonuskaart

Een AH bonuskaart aan een sleutelbos. Foto ANP / Freek van Aspersen

De bonuskaart van Albert Heijn moet beter worden beveiligd, omdat privacygevoelige informatie over wat iemand koopt voor iedereen toegankelijk is. Dat stelt de Consumentenbond vanochtend in De Telegraaf.

Door iemands bonuskaartnummer in te vullen op de website of de app van Albert Heijn kan iedereen zien wat de bezitter van de kaart de afgelopen drie maanden heeft gekocht. Een groot deel van het bonuskaartnummer staat ook op de kassabon, die vaak achteloos wordt weggegooid. De eerste paar cijfers ontbreken, maar die zijn volgens de Consumentenbond gemakkelijk te achterhalen omdat dat een standaardcode is.

“Verontrustend”, vindt de Consumentenbond. De gegevens zouden moeten worden beveiligd met een wachtwoord. Babs van der Staak van de bond zegt in de krant:

“Naast onschuldige dagelijkse boodschappen staan er vaak priv√©zaken tussen iemands aankopen. Niemand wil dat uitlekt hoeveel sigaretten of condooms hij koopt, of dat onlangs een zwangerschapstest is aangeschaft.”

‘Consumentenbond maakt mensen nodeloos ongerust’

Albert Heijn geeft toe dat alleen het kaartnummer voldoende is om toegang te krijgen tot informatie over iemands boodschappen. Maar, zegt een woordvoerder:

“De Consumentenbond schetst situaties waarin op een frauduleuze manier gegevens van een ander verkregen zijn. Vervolgens wordt daar op onrechtmatige wijze gebruik van gemaakt. Wij vinden dat zij consumenten onnodig ongerust maken.”

AH schond eerder privacy met bonuskaart

Het College Bescherming Persoonsgegevens meldde vorig jaar dat Albert Heijn de Wet Bescherming Persoonsgegevens overtrad door meer NAW-gegevens op te slaan dan is toegestaan. Onder andere omdat bezitters van een anonieme bonuskaart toch bij het bedrijf geregistreerd stonden als ze boodschappen online hadden besteld.