AnsaldoBreda schrijft open brief aan alle treinreizigers

Fyra treinstellen op een rangeerterrein in Watergraafsmeer. Foto ANP / Koen van Weel

“Een veilige, comfortabele en betrouwbare treinreis met een snelheid van 250 kilometer per uur is voor u helaas nog steeds niet mogelijk.” Zo luidt de eerste zin van een open brief van de Italiaanse treinfabrikant AnsaldoBreda aan alle treinreizigers van Nederland, vanmorgen in de ochtendkranten.

Het is “dringend noodzakelijk” dat de NS wil weer samenwerken met AnsaldoBreda, schrijft de fabrikant, zodat over een half jaar voldoende treinen kunnen worden ingezet om de dienstregeling te starten. De brief is ondertekend door topman Maurizio Manfellotto.

“AnsaldoBreda, waarvan ik de eer heb CEO te zijn, is op geen enkele wijze verantwoordelijk voor dit ongemak. Dat is inmiddels duidelijk geworden. Ik verzeker u dat het mogelijk is binnen korte tijd de Fyra in dienst te nemen. Dus inclusief de aanpassingen die nodig zijn om de treinen ook in extreem slecht winterweer (zoals in januari dit jaar) te laten rijden, ook al waren deze aanpassingen niet voorzien in ons contract met de NS.”

AnsaldoBreda wil vernieuwde treinen leveren

AnsaldoBreda presenteerde onlangs een nieuwe versie van de door problemen omgeven Fyra. De vernieuwde versie is aan de onderkant voorzien van sneeuwschuivers, zodat de trein ook in de sneeuw op hoge snelheid kan rijden. De NS was echter niet geïnteresseerd. Gisteren bleek dat het Nederlandse spoorbedrijf helemaal geen nieuwe hogesnelheidstreinen wil.

De Fyra V250-treinen hebben maar een half haar gereden - in januari werden ze van het spoor gehaald nadat ze in winterse omstandigheden beschadigd raakten. Later besloot NS te stoppen met de Fyra. NS en AnsaldoBreda zijn nu in juridische procedures verwikkeld. Volgens AnsaldoBreda is er niets mis met de treinen en werd er harder gereden dan met winters weer verantwoord is.