Wie is er blij met de geplande beursgang van Chrysler?

Met forse tegenzin heeft de Amerikaanse autoproducent Chrysler deze week het proces in gang gezet voor een gedeeltelijke beursgang in de Verenigde Staten. De autofabrikant, die sinds zijn bijna-faillissement in 2009 een opmerkelijke rentree heeft gemaakt, zoekt op aandringen van een minderheidseigenaar een antwoord op de vraag hoeveel het nu waard is.

De markt krijgt mogelijk in 2014 een kans die vraag te beantwoorden door te bieden op aandelen van Chrysler – en zo een meningsverschil tussen de twee eigenaars van het bedrijf te beslechten: de Italiaanse autoproducent Fiat, die 59,5 procent van Chrysler in handen heeft, en de eigenaar van de overige 41,5 procent, een fonds voor zorgkosten van de vakbond United Auto Workers. Dat dispuut staat een volledige fusie van Fiat en Chrysler in de weg.

Het geschil tussen Fiat en het fonds draait om het bedrag dat Fiat moet betalen voor het minderheidsbelang. Fiat wil het resterende deel voor ongeveer 1,75 miljard dollar inlijven, maar het fonds denkt dat het 4,27 miljard waard is. Onderhandelingen tussen de partijen hebben geen resultaat opgeleverd. Daarom wil het fonds nu zijn geluk beproeven op de vrije markt, tegen de zin van Fiat en zijn bestuursvoorzitter, Sergio Marchionne.Fiat heeft gedreigd om de samenwerking met Chrysler op het gebied van technologie en ontwerp terug te schroeven – mogelijk een strategie om beleggers af te schrikken.

Sergio Marchionne, tevens de topman van Chrysler, zit in een benarde positie. Hij wil de prijs voor Fiat zo laag mogelijk houden, maar hij zal namens Chrysler ook beleggers moeten zien te strikken teneinde een zo hoog mogelijke koers te bewerkstelligen.

In zekere zin is Marchionne slachtoffer van zijn eigen succes bij Chrysler. In 2009 kwam Fiat het noodlijdende bedrijf te hulp, maar nu zijn de rollen omgedraaid: Fiat heeft zwaar te lijden onder de autocrisis in Europa terwijl Chrysler miljarden dollars omzet in Noord-Amerika. Fiat wil volledig fuseren met Chrysler, zodat het bedrijf één boekhouding heeft.

De verkoop van auto’s in de VS is de afgelopen jaren flink gestegen en ligt inmiddels boven het niveau van voor de crisis. Als de beursgang doorgaat, komen aandelen van Chrysler voor het eerst weer in omloop sinds de autoproducent in 1998 werd overgenomen door het Duitse Daimler. Waarnemers achten het niet waarschijnlijk dat het zover komt: de meest voor de hand liggende afloop blijft een schikking tussen de twee partijen – mogelijk nadat de markt een oordeel heeft gegeven over de waarde van Chrysler.