NS stelt ook Fyra-moederbedrijf aansprakelijk

Fyra-treinstellen op een rangeerterrein in Watergraafsmeer in Amsterdam Foto ANP/ Koen van Weel

De NS stelt ook het Italiaanse bedrijf Finmeccanica aansprakelijk voor het Fyra-debacle. Dochterbedrijf AnsaldoBreda werd eerder al aansprakelijk gesteld voor het falen van de trein. Dat meldt persbureau Novum.

De NS kiest voor deze weg, omdat ze verwachten dat AnsaldoBreda zelf financieel gezien niet sterk genoeg is voor de claim en erdoor failliet gaat. De NS wil honderden miljoenen euro’s van de Italianen. Finnmeccanica kan volgens het spoorbedrijf aansprakelijk worden gehouden, omdat het moederbedrijf zich garant heeft gesteld voor AnsaldoBreda bij de ondertekening van het Fyra-contract. De claim wordt neergelegd in een bodemprocedure die de Italiaanse bouwer heeft aangekondigd.

Voor de geleverde treinen heeft de NS 200 miljoen euro betaald. De spoorwegen willen daarnaast een vergoeding voor misgelopen inkomsten en extra gemaakte kosten door de uitval van treinen en juridische procedures. Ook dit kan oplopen tot enkele honderden miljoenen euro’s.

Eerder eiste de NS van AnsaldoBreda dat het de treinen, die nu ongebruikt op een zijspoor staan, ophaalt. “Daar is nog niet op gereageerd. Daarom volgt nu deze volgende stap,” aldus een woordvoerder.

Binnenkort stuurt staatssecretaris Wilma Mansveld van Verkeer plannen voor een oplossing van de kapotte treinen naar de Tweede Kamer. NS-woordvoerder Eric Trinthamer kan tegenover de NOS niet mededelen wat daarin staat.

“NS wil niet harder dan 200 op nieuw traject”

De Telegraaf meldt vandaag dat het de plannen heeft ingezien. Daarin zou staan dat op het toekomstige hogesnelheidsspoor van Amsterdam naar de Belgische grens in de toekomst niet sneller dan 200 kilometer per uur zal worden gereden. Door de Fyra-problemen zou de NS snelle intercity’s willen laten rijden in plaats van nieuwe flitstreinen.

NS-woordvoerder Trinthamer ontkent dit tegenover de NOS. Volgens hem zullen de treinen in de toekomst gewoon met 300 kilometer per uur over het traject gaan. Met welke trein dat vervolgens moet gebeuren, kan hij nog niet zeggen. Tegenover Novum laat een woordvoerder van de NS zich niet uit over wat er in de plannen van Mansveld staat, hij ontkent de berichtgeving uit de Telegraaf niet. Hij wijst erop dat er nu al 300 wordt gereden op het spoor, maar dan door de Thalys.