‘NS koopt geen nieuwe hogesnelheidstreinen’

De NS wil binnen Nederland na het Fyra-debacle niet meer met hogesnelheidstreinen over het hsl-tracé wil rijden.

De NS wil over het binnenlandse hogesnelheidsspoor rijden met treinen die een topsnelheid hebben van 200 kilometer per uur. Een ingewijde bevestigt berichtgeving hierover in De Telegraaf. Dit betekent dat de NS afziet van de aankoop van nieuwe hogesnelheidstreinen als vervanging van de Fyra.

De NS had van staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur, PvdA) tot 1 oktober de tijd gekregen om een plan op te stellen waarmee de veelgeplaagde hogesnelheidstrein Fyra moet worden vervangen. De NS heeft het ministerie voorgesteld af te zien van hogesnelheidstreinen. In plaats daarvan wil de spoorwegmaatschappij in Nederland met snelle intercity’s gaan rijden. Het hsl-spoor is echter aangelegd en bedoeld voor treinen die maximaal 300 kilometer per uur kunnen rijden. De bouw van het tracé tussen Hoofddorp en de Belgische grens kostte zo’n 7 miljard euro.

De NS heeft het ministerie ook voorgesteld om de frequentie van de Thalys tussen Amsterdam en Brussel op te voeren. Daarnaast wil de NS dat op termijn ook Eurostar tussen Londen en Brussel doorrijdt naar Amsterdam. De NS wil tevens een intercity tussen Den Haag en Brussel laten rijden over het gewone spoor.

NS deed dezelfde voorstellen al in een brief aan Mansveld in juni. De staatssecretaris deed dat toen af als „een eerste proeve”. De afgelopen maanden zijn de voorstellen verder uitgewerkt, onduidelijk is hoe het plan van NS er nu precies uitziet.

Naar verwachting spreekt de ministerraad vrijdag over de plannen van de NS. Een woordvoerder van de NS wil nog niet reageren. „De afspraak is dat als eerste de staatssecretaris de Kamer informeert over de plannen van de NS”, zegt hij.

De NS wonnen in 2001 de aanbesteding voor het vervoer op de hogesnelheidslijn. Om buitenlandse spoorbedrijven af te troeven, had de NS een onrealistisch hoog bedrag van 178 miljoen euro per jaar geboden. Dat bedrag werd later bijgesteld tot 148 miljoen per jaar. De nieuwe jaarlijkse vergoeding bleek echter nog steeds veel te hoog. In 2011 moest de NS-dochter die de hsl exploiteerde van een faillissement worden gered.

De hoge jaarlijkse afdracht was voor NS ook de belangrijkste reden om hogesnelheidstreinen te bestellen bij de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda. De Duitse ICE en de Franse TGV waren 50 procent duurder.

De Fyra V250-treinen werden echter geplaagd door problemen en hebben maar een half jaar gereden. In januari werden de treinen van het spoor gehaald nadat ze in winterse omstandigheden beschadigd waren geraakt. Later besloot NS te stoppen met de Fyra. NS en AnsaldoBreda zijn nu in juridische procedures verwikkeld.