Vrij Nederland

Onze inkomsten uit papier zijn aan erosie onderhevig, zegt uitgever Wouter van der Meulen. „Dat is structureel en niet uitsluitend veroorzaakt door de conjunctuur. Alle opinie- en businessbladen hebben er last van. Quote, Maarten, De Groene Amsterdammer.” Van der Meulen pakt er de meest recente cijfers over de losse verkoop bij. „In de eerste acht maanden van dit jaar is de losse verkoop van alle opinie- en businessbladen met 21 procent gedaald ten opzichte van het jaar ervoor. Het is structureel lastig.”

Vrij Nederland verkoopt een kwart van de oplage via losse verkoop. „Wij moeten het nu hebben van de abonnementen.” Dan doelt Van der Meulen nu nog vooral op papieren abonnementen. De iPad-editie van VN heeft op dit moment 450 abonnees. Dat aantal moet fors omhoog, vindt de uitgever, en dat kan ook. „Je voelt een verandering in de markt. Voor het eerst heb ik de indruk dat mensen bereid zijn om te betalen voor kwaliteitsjournalistiek. Kijk naar De Correspondent, de positieve reacties op Blendle. We staan op een keerpunt. Dat biedt perspectief.”