Jong talent krijgt lege verdieping ambassade

Een leegstaande verdieping onder de Nederlandse ambassade in Athene wordt vanaf morgen een broedplaats voor jong ondernemerstalent. Dan opent daar Orange Grove, een plek waar Grieken met een goed idee een werkplek kunnen krijgen en hulp bij het opstarten van hun bedrijf.

Ambassadeur en initiatiefnemer Jan Versteeg heeft drie doelen met Orange Grove: de jeugdwerkloosheid in Griekenland (met 66 procent de hoogste in Europa) bestrijden, voorkomen dat Grieks talent naar het buitenland vertrekt en het imago van Nederland en Europa in Griekenland verbeteren.

Het project wordt gefinancierd door het Nederlandse bedrijfsleven. Heineken betaalt de helft. Andere sponsors zijn onder andere Achmea, Philips, ABN Amro, Randstad, FrieslandCampina en KLM. „Nederlandse bedrijven hebben een belangrijke rol in de Griekse economie”, aldus Versteeg. „Zo beheersen ze 60 procent van de biermarkt en 20 procent van alles wat in de supermarkten staat.”

De vijftien jonge ondernemers die tot nu toe geselecteerd zijn krijgen voor honderd euro per maand een werkplek, een mentor van een van de samenwerkende bedrijven of universiteiten, wekelijkse masterclasses en twee keer per jaar wordt hun ondernemingsplan grondig doorgelicht.