Elsevier

Hoofdredacteur Arendo Joustra lijkt zich weinig aan te trekken van de meest recente oplagedaling. „Wij werken voor onze lezers, niet voor de HOI-cijfers.” Volgens Joustra komt de daling onder meer doordat Elsevier van het oplage-instituut niet meer goedkope proefabonnementen mag meetellen. Die vervuilen het beeld, aldus HOI. Joustra: „Vorig jaar verkochten we 97.000 proefabonnementen. In het eerste halfjaar van 2013 al 68.000.”

Elsevier onderneemt veel meer dan vroeger om geïnteresseerden te bereiken. Zo introduceerde het in juli het maandblad Juist. Dat doet het boven verwachting, aldus Joustra. Elsevier publiceert verder speciale edities (over JFK, koningin Wilhelmina, Ronald Reagan) en boeken. Het blad organiseert ook debatten, met onder anderen premier Rutte en econoom en Nobelprijswinnaar Paul Krugman. „Evenementen worden steeds belangrijker. Ik maak mij geen zorgen. Ik denk dat er altijd behoefte is aan een blad dat zegt: dit is wat je moet weten en dit kun je vergeten. Het maakt ons niet uit of Elsevier over tien jaar nog op papier uitkomt. Lezers moeten ons op elk platform kunnen vinden.”