All you can read voor een tientje - eLinea wil Spotify voor journalistiek zijn

Na een paar jaar Spotify en heel even Netflix is er nu eLinea, een soortgelijke dienst voor journalistieke artikelen. Wat is het precies? Waarin verschilt het van ‘i-Tunesmodel’ Blendle? En verdienen uitgevers, die het toch al niet makkelijk hebben, er wel aan?

Via eLinea kun je voor een tientje per maand onbeperkt digitaal lezen. Er doen tot nu toe vooral tijdschriften mee. Foto ANP / Lex van Lieshout

Na een paar jaar Spotify en heel even Netflix is er nu eLinea, een soortgelijke dienst voor journalistieke artikelen. Wat is het precies? Waarin verschilt het van ‘i-Tunesmodel’ Blendle? En verdienen uitgevers, die het toch al niet makkelijk hebben, er wel iets aan?

Twitter avatar elineanl eLinea eLinea is live! Ontdek, lees en deel: http://t.co/GhmHFLLAlP

All you can read

eLinea bestond al, maar werd eind 2011 stopgezet. Sinds vanochtend 10 uur is de dienst weer beschikbaar. Grootste vernieuwing: het All You Can Read-abonnement, waarmee je voor tien euro per maand onbeperkt artikelen kunt lezen. Er doen ongeveer zeventig schrijvers en titels mee. Volgend jaar moet dat aantal verdubbeld zijn. Het zijn nu nog vooral tijdschriften: HP/De Tijd, Psyche & Brein, Nordic Magazine. Ook 27 journalisten, verbonden aan TPO Magazine (voorheen De Nieuwe Pers) doen mee. En dichters zoals Ingmar Heytze.

Artikelen zijn te delen via Facebook en Twitter. Bekende personen, zoals Bert Brussen en Arend-Jan Boekestijn, raden stukken aan. Het eerste gedeelte van een stuk (of verhaal, of gedicht) kun je gratis lezen. Daarna moet je betalen.

Concurrent van Blendle

eLinea is concurrent van het pas gelanceerde Blendle. Grootste verschil: Blendle biedt geen abonnement aan waarmee je onbeperkt kunt lezen. Bij Blendle betaal je per stuk. En bij Blendle blader je zelf door kranten en tijdschriften - bij eLinea bepalen uitgevers wat ze aanbieden.

Internetanalist Roeland Roeland Stekelenburg legt bij de NOS het verschil tussen Blendle en eLinea uit:

Bellen met eLinea-directeur Michel Suijkerbuijk

Er zijn ook kritiekpunten op eLinea - uitgevers die bang zijn abonnementen te verliezen, gebruikers die een app missen. We belden daarover met directeur Michel Suijkerbuijk.

Jullie hebben nog een inhaalslag te maken. Veel kranten doen niet mee, bladen als De Groene Amsterdammer ook niet.

“Het aanbod is nu al best omvangrijk. Er zijn veel tijdschriften die meedoen en ook op literair vlak is er de nodige belangstelling. De derde poot is de krantenkant. Op dit moment is die beperkt tot artikelen van bijna alle journalisten die aan De Nieuwe Pers verbonden zijn. We zijn nog aan het praten met een aantal kranten, zoals het Nederlands Dagblad, het Financieele Dagblad en een aantal titels van Wegener.”

Veel titels hebben het moeilijk, blijkt ook uit de vandaag gepubliceerde oplagecijfers. Draagt eLinea daaraan bij? Bij Spotify is de kritiek dat slechts een klein deel bij auteurs terechtkomt.

“We willen uitgevers een nieuw businessmodel bieden voor het digitaal uitgeven van artikelen. Met een model dat helemaal is ingericht op de mogelijkheden van de digitale wereld. We willen uitgevers en lezers optimaal laten profiteren van het voordeel van digitaal lezen.”

Voor tien euro per maand heb je toegang tot zeventig uitgevers. Hoe wordt dat geld verdeeld?

“In principe gaat minstens zeventig procent van de inkomsten uit de betalingen naar de uitgever of de schrijver. Belangrijk is ook dat een eLinea een extra verdienmodel is. Dit voorjaar hebben we een bètatest uitgevoerd waarin we gebruikers hebben gevraagd of ze bereid zijn te betalen en of dat ten koste zou gaan van bestaande abonnementen. Bij 95 procent van de mensen die bereid waren om te betalen, was dit niet het geval.”

Sommige uitgevers vrezen toch abonnementen te verliezen aan eLinea.

“Een deel van de mensen die zeiden bereid te zijn te betalen voor eLinea, hebben geen abonnementen op kranten of tijdschriften. Een aantal hiervan heeft belangstelling voor verdieping bij het nieuws die je niet zomaar ergens gratis kunt vinden. En daarnaast waren er mensen die al een abonnementen hebben, maar het toch interessant vinden om andere titels te lezen. eLinea biedt zo ook nieuwe klanten en nieuwe doelgroepen voor uitgevers.”

Waarom is juist nu de herlancering? Kort geleden werd de bètaversie van Blendle gelanceerd, volgende week De Correspondent.

“Dit staat al lang op de planning. We hadden voor de zomer al besloten dit nu te lanceren; we zijn er technisch klaar voor.”

Jullie hebben geen mediagenieke figuren als boegbeeld zoals Alexander Klöpping of Rob Wijnberg.

“Gelukkig hebben we veel online marketingmogelijkheden, zoals marketingsamenwerking met deelnemende uitgevers. Zij hebben allerlei kanalen waarop ze kunnen vertellen over hun losse artikelen. En mensen met autoriteit op een bepaald gebied lichten artikelen uit.”

Alexander Klöpping bij DWDD over Blendle:

Rob Wijnberg bij DWDD over De Correspondent:

Je kunt veel gratis lezen van een artikel. Bij een interview met Pieter Omtzigt uit HP/De Tijd bijvoorbeeld vijftien alinea’s. Waarom zouden mensen dan nog 40 cent betalen?

“Hoeveel er van een artikel wordt weggegeven spreken we met de uitgever af. Het kan best zijn dat daar later nog wat wordt aangepast.”

Door wat gegoogle zijn minstens vier artikelen van eLinea ook gratis te lezen.

Twitter avatar henkvaness Henk van Ess (DUTCH). Waarom @elineanl (nog) niet werkt: http://t.co/TeODSNzBda

“We bieden artikelen aan die ook in betaalde, over het algemeen papieren, producten hebben gestaan. Het kan zijn dat artikelen uit die edities ook gratis online te vinden zijn. In dat geval hanteren we een lagere prijs. Het overgrote deel is echt nergens gratis te vinden.”

Jullie hebben geen app. Ook is het nog niet mogelijk om mensen te volgen, zoals bij Spotify.

“Dat is een van de dingen die we op ons lijstje hebben staan, dat je kunt aangeven welke lijsten je het meest interessant vindt. Dat kan een lijst zijn met uitgelichte artikelen, of een onderwerplijst of een collectielijst. Over de app: die behoefte is bij heel veel gebruikers niet direct aangegeven. We hebben veel aandacht gegeven aan een mooie webapplicatie, dat maakt behoefte aan een native app niet zo groot. We kijken de komende maand hoe belangrijk dat is.”