Van een schermpje lezen gaat beter dan van papier

foto Istock

redacteur psychologie

Sommige kinderen met dyslexie zijn erbij gebaat om tekst te lezen op een klein e-reader- schermpje in plaats van papier. Die kinderen lezen dan sneller en begrijpen de tekst beter, schreef een team van computerwetenschappers en onderwijskundigen vorige week in PLOS ONE.

Het lezen van een klein schermpje helpt niet voor alle dyslectische kinderen, maar kinderen die moeite hebben hun visuele aandacht goed te richten, begrijpen de tekst er beter door. En kinderen die niet snel onderdelen van woorden kunnen identificeren, gingen er sneller door lezen. Er zijn verschillende vormen van dyslexie. Sommige kinderen hebben er moeite mee een woord met een klank te verbinden, maar anderen hebben problemen om hun ogen te focussen op een letter of woord.

De onderzoekers testten hun e-readermethode op 103 kinderen die nooit goed hadden leren lezen van een speciale high school voor scholieren met taalproblemen. Ze lieten de scholieren verschillende teksten lezen uit een standaardtoets voor begrijpend lezen. De helft van de teksten stonden op papier van standaard Amerikaans briefformaat, 22 bij 28 cm. Daar pasten gemiddeld 14 woorden op een regel. De andere helft werd gelezen van een iPod Touch, met een schermpje ongeveer ter grootte van een iPhoneschermpje, 8,9 cm diagonaal. Daar pasten gemiddeld 3,4 woorden op een regel.

Hoe het precies komt dat een deel van de kinderen baat had bij de iPod-methode, is nog niet duidelijk. Misschien konden ze hun aandacht beter richten, misschien hun werkgeheugen efficiënter gebruiken, met minder woorden tegelijk voor ogen. Uit eerder onderzoek, waarin lezen vanaf een iPad werd vergeleken met lezen vanaf een iPod, was al gebleken dat dyslectische scholieren bij korte regeltjes minder vaak met hun ogen terugspringen naar al gelezen tekst. Daardoor konden ze sneller lezen.