Heerlijk, helder juridisch advies

Typische transfers of bonje in de boardroom, gesuikerde bonussen of verbroken beloftes? De nieuwe firma is erbij – elke zaterdag.

Niet alleen de supermarktoorlog, ook de bieroorlog laait weer op. Als het aan Mark Schneider (45) ligt althans. Twee jaar geleden verloor de eigenaar van de Olm-brouwerij het gevecht met de Nederlandse marktleider Heineken. Hij werkt aan een comeback. Dit najaar brengt Schneider het merk Princen op de markt, waarmee hij de grote Nederlandse brouwerijen opnieuw wil uitdagen.

Schneider verdween uit beeld nadat hij twee jaar geleden failliet was gegaan. Een slepend juridisch conflict met Heineken had hem genekt. Heineken (omzet: 16 miljard euro, 146 miljoen hectoliter bier) beschuldigde Olm (omzet: 3 miljoen euro, 35.000 hectoliter bier) ervan op illegale wijze de fusten en bierpompen van Heineken-kroegen te hebben nagevuld om het eigen goedkopere bier als Heineken-bier te verkopen. De rechter oordeelde dat de praktijken van Olm inderdaad niet zuiver waren. Einde Schneider.

Nu is hij terug. „Ditmaal met meer kapitaal, een eigen productiefaciliteit en meer capaciteit”, aldus Schneider tegen website Sprout. Met geld van anderen – zelf zit hij financieel nog steeds aan de grond – heeft hij eerder dit jaar de Princen Dranken Groep opgericht. Princen wordt aangekondigd als een „fris, lichtbitter bier met een authentieke Hollandse, cq Amsterdamse, uitstraling”. De slogan luidt ‘Voel je koning met Princen bier’.

Schneider springt naar eigen zeggen in een gat in de biermarkt dat nog steeds open ligt: budgetbier. De grote vraag is natuurlijk of hij de strijd tegen Heineken nu wél kan winnen. Schneider heeft zich in ieder geval goed gewapend. Eén van de investeerders is niemand minder dan Vincent Sturkenboom, een voormalig jurist van... Heineken.

Barbara Rijlaarsdam