Doe het niet!

Iedereen kan een wijnwebwinkel beginnen. Slechts een enkeling heeft succes. Passie is mooi, een plan is beter.

V

roeger waren er hoge drempels voor iedereen die droomde van een eigen wijnwinkeltje. Je moest een langlopend huurcontract afsluiten, een aannemer in stelling brengen en gas en licht betalen. Thans is een internetneef die even een ‘site bakt’ alles wat je nodig hebt.

Nederland is de afgelopen jaren honderden nieuwe wijnadresjes rijker geworden. Het Productschap Wijn heeft geen cijfers van het marktaandeel van online wijnverkopers, maar in de branche wordt gesproken van 6 tot 8 procent van de totale wijnverkoop, en de verwachting is dat dit percentage de komende jaren nog flink zal groeien.

In den internetbeginne vielen de eerste successen nog te noteren bij webwinkels die vooral vitaminepillen, fitnessapparaten of seksspeeltjes verkochten. Hun klanten waren immers al gewend aan het bestellen via een muisklik. Ik ontmoette destijds webwinkeliers die tezamen met hun glucosaminepillen, Abrollers of vibrators, elke week fluitend een palletje wisten te slijten van een op de kop getikt restpartijtje Zuid-Afrikaans. Inmiddels is een wijnspeciaalzaak zonder webwinkel ondenkbaar. Ook supermarkten, warenhuizen en landelijke slijterijketens mengen zich meer en meer in de webstrijd.

Het grootste aantal wijnwebwinkels staat echter op het conto van eenpitters. Iedere week krijg ik ten minste één mailbericht van een gelukszoeker die mij iets wil laten proeven. Mijn eerste check is een blik in de webwinkel van de ondernemer in kwestie. Niet zelden tref ik daar een assortiment aan waarin ik de grote Nederlandse leveranciers meteen herken: wijnen die ik ook al tegen was gekomen in andere webwinkels.

Vakantie

Ook is er op internet een enorme groep romantici actief. Op vakantie of op zakenreis zijn ze in de ban geraakt van een wijnboer of wijnstreek en ter plekke besluiten ze om een palletje of wat te bestellen. Af en toe komt er zo’n romanticus bij mij langs om alvast wat te laten proeven. Los van de kwaliteit – die is soms best goed – open ik de proeverij zonder uitzondering met de woorden dat ik ze het idee om zelf een webwinkel te beginnen zoveel mogelijk zal proberen tegen te maken. En dat verkopen via internet toch echt een vak apart is. Nadat de leden van de Rotary of de businessclub voor de vorm een paar doosjes hebben gekocht, drogen de orders gewoonlijk snel op. Meestal draait het erop uit dat het gros uiteindelijk voor eigen consumptie overblijft.

Op de een of andere manier dringt zich bij mij altijd de vergelijking op met dames die ooit allemaal een kinderkledingwinkeltje wilden hebben. Toch zijn er wel succesvolle deeltijdwijnwerkers. Passionado’s die ooit zijn begonnen om met de verkoop hun eigen liefhebberij te bekostigen – in het achterhoofd de mogelijkheid ooit hun gewone baan te kunnen opzeggen. Op de jaarlijkse beurs ‘Grootse wijnen, kleine importeurs’ is altijd een fiks aantal te vinden. Gemeenteambtenaren, interim-managers, vertegenwoordigers uit de metaalbranche… Allemaal met een importeurschap en een wijnwebwinkel aan huis. Fanatici zijn het, die zich vaak helemaal verloren hebben in een wijnsoort, een druif, een streek, een land of een maakwijze.

Regelmatig resulteert dat in mooie vondsten. Sommige importeurs die ik een kleine vier jaar geleden ontmoette bij de eerste editie van de beurs, zijn nog steeds actief, hebben inmiddels die andere baan kunnen opgegeven en verrassen mij regelmatig met spannende zendingen. Voor de post van Good Grapes (ex-IT’er), Bolomey (ex-web developer), De Wijnvriend (ex-bankman) en De Smaakimporteur (ex-reclameman) – om er maar een paar te noemen – loop ik graag naar de deur.

Kiloknaller

Het kopen en verkopen van wijn via internet is de normaalste zaak van de wereld geworden, met alle soorten winkels die je ook in een echte winkelstraat ziet: van specialist en wijnwarenhuis tot ‘kiloknaller’. Belangrijkste exponent van laatstgenoemde is wijnvoordeel.nl. Claim to fame: ‘goedkoper dan de supermarkt’. In Nederland, waar men van voordeel houdt, is de site marktleider op internet. In België, Engeland en Duitsland groeit de omzet met 100 procent of meer.

Maar, zegt oprichter René Tulner (die in 1999 begon met het boek ‘HTML voor beginners’ in handen), niet alleen de lage prijzen, ook het aanbod van speciale wijnen voor een lage prijs draagt bij aan het succes. De randvoorwaarden zijn in orde. Levering binnen drie dagen. Betaling bij ontvangst. Gratis of bijna gratis bezorging. En altijd recht op retour. Een geheim heeft hij niet, zegt Tulner in E-Commerce Magazine, wel een advies: „Begin met je product en denk daarna pas na over het meest geschikte verkoopkanaal.

Een webverkoper als By the Grape dacht al op die manier. Zij openen nu juist ouderwetse winkels in ouderwetse winkelstraten. Kunnen we daar met een echt winkelwagentje weer eens ouderwets onze boodschappen doen.

Harold Hamersma