Weer reorganisatie Sanoma, mannenbladen onder druk

Mediabedrijf Sanoma gaat opnieuw reorganiseren. Dat nog meer titels geschrapt worden, lijkt onvermijdelijk.

Het Fins-Nederlandse mediaconcern Sanoma wil opnieuw reorganiseren. De grootste uitgever van publiekstijdschriften in Nederland, met titels als Libelle, Margriet en Donald Duck, tevens eigenaar van de televisiezenders van SBS en website Nu.nl, heeft de vakbonden uitgenodigd om te praten over nieuwe ontslagen en een nieuw sociaal plan. Dat bevestigt de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ).

De reorganisatie zal zeker de redacties van de tijdschriften raken, aldus Yvonne Dankfort van de NVJ. „Er is al heel veel gesneden bij andere afdelingen. Hoofdredacties moeten op dit moment plannen indienen hoe zij geld denken te besparen.” Ingewijden houden rekening met het sluiten van veel titels. Daarbij worden onder meer de mannenbladen van Sanoma genoemd, zoals Panorama en Nieuwe Revu. Dit jaar stopte Sanoma al met enkele vrouwenbladen; binnenkort verschijnt bijvoorbeeld het laatste nummer van de glossy Fab.

„De Finnen zijn in paniek”, zegt een ingewijde die niet met zijn naam in de krant wil. „En in Nederland is sprake van grote stress.” Volgens hem staat de topman van Sanoma, de Fin Harri-Pekka Kaukonen onder grote druk.

Een woordvoerder van Sanoma wil niets kwijt over de nieuwe reorganisatie. Hij bevestigt dat het Fins-Nederlandse bedrijf werkt aan een nieuwe strategie. Sanoma wil meer inkomsten halen uit digitale activiteiten, zowel hier als in Finland. Die strategie moet versneld worden ingevoerd omdat het bedrijf kampt met drie tegenslagen.

Het concern lijdt onder de vooralsnog mislukte overname van SBS 6, Net 5 en Veronica. Sanoma en minderheidsaandeelhouder Talpa betaalden in 2011 ruim 1 miljard euro voor de zenders. SBS presteert onder verwachting. Dat dwong zowel Sanoma als Talpa fors af te schrijven op hun tv-zenders. Daarnaast brokkelt de kernactiviteit van Sanoma, de publiekstijdschriften, langzaam af. De advertentiemarkt is al een aantal jaren slecht en de losse verkoop van met name de mannenbladen is ingezakt. Sanoma heeft de teruggang in papier nog niet voldoende weten op te vangen met meer omzet uit websites.

Volgens Dankfort (NVJ) circuleert bij Sanoma in Hoofddorp een lijst met de rendabele tijdschriften en met bladen waar het minder goed mee staat. „Als je tot die laatste groep behoort voorspelt dat weinig goeds.” De vakbonden praten begin november met de directie. Een paar dagen eerder, op 31 oktober, presenteert het concern zijn kwartaalcijfers. Dan moet ook meer bekend zijn over de vernieuwde strategie van topman Kaukonen.