Het slechtste hotel ter wereld krijgt een upgrade

Het Hans Brinker Budget Hotel in Amsterdam is het slechtste hotel ter wereld. Althans, dat zeggen ze zelf al zo’n vijftien jaar, want ze zijn er trots op. Binnenkort krijgt het hotel, dat er een markt van heeft gemaakt slecht te zijn, een upgrade. Dat kondigt het Hans Brinker deze week verheugd aan.

Het hotel maakt al jaren werk van zijn slechte reputatie en prijst slaapplekken aan met anti-reclames als ‘Hans Brinker Budget Hotel. It can't get any worse’. Toch is het hotel een groot succes onder backpackers. De vieze luchtjes en roestige bedden zijn blijkbaar geliefd.

Nu wil het slechtste hotel niet meer slecht zijn. Reclamebureau KesselsKramer doet al jaren de campagne voor het hotel, en besloot dat het tijd was voor verbetering.

Erik Kessels van KesselsKramer legt uit dat de nieuwe campagne, net als de anti-reclames van de laatste jaren, „een beetje ironisch” is.

Het hotel wordt wel opgeknapt, maar dan op een geheel „eigen manier”: met posterbehang, snoeppapiertjes op je kussen – het snoepje zit er niet meer in – en niet één, maar twéé lepeltjes in je koffie. Ook krijgt het hotel een ware bruidssuite, met „tacky” romantische foto’s en nep-uitzicht.

Kessels: „We zijn al jaren bezig met deze anti-campagne en konden niet meer verder zakken, dus nu worden we maar wat beter.”

Ooit begon het hotel met de anti-reclames omdat het personeel genoeg had van klachten. Als bezoekers weten dat het hotel slecht is, klagen ze tenminste niet. „Maar nu klagen mensen juist omdat ze het hotel niet slecht genoeg vinden”, zegt Kessels.

Tijd dus voor een nieuwe tactiek. „We zetten natuurlijk wel het verhaal voort, dus een échte upgrade is het niet.” Het Hans Brinker blijft voor de liefhebbers dus gelukkig een beetje slecht.