Brandweer loopt risico in parkeergarages

De brand in parkeergarage Markenhoven had veel sneller bestreden kunnen worden, oordeelt een evaluatierapport.

In parkeergarage Markenhoven brak begin 2008 brand uit. Door de rook moesten woningen erboven worden ontruimd. Foto Ilvy Njiokiktjien

De grote brand die begin dit jaar in parkeergarage Markenhoven aan de Valkenburgerstraat woedde, had sneller kunnen worden geblust. Dat blijkt uit een evaluatierapport van de brandweer Amsterdam-Amstelland.

De brandweer was volgens het rapport niet bekend met de indeling of grootte van de ondergrondse parkeergarage en had geen inzetplan voor het complex, waardoor ze zich slecht kon oriënteren en niet meteen een plan van aanpak had. Bij geen van de brandweerlieden was bekend hoe de parkeergarage, die vlakbij de brandweerkazerne ligt, in elkaar zat. Een veiligheidsplattegrond van het complex die ze ter plekke kregen, bleek bovendien niet overeen te komen met de werkelijkheid.

Het duurde daardoor langer dan normaal voor de brand kon worden gevonden en geblust. Pas na een uur was men bij de brandhaard.

De brand in de ondergrondse parkeergarage vond op 8 januari rond twee uur ’s middags plaats. Een auto reed rokend de garage binnen, waarna een brand ontstond. Doordat het zo lang duurde voor de brandhaard werd gevonden, ontwikkelde zich veel rook. Ruim honderd bovenliggende appartementen moesten worden ontruimd. Meerdere auto’s gingen in vlammen op en de schade was groot. Pas 26 april kon de garage weer open.

De vertraging werd volgens het rapport ook veroorzaakt doordat het brandmeldpaneel en flitslichten voor brandweeringangen het niet goed deden in de parkeergarage. Tot bepaalde ingangen waarmee de brandhaard kon worden bereikt had de brandweer geen toegang, tenzij ze willekeurig ging aanbellen bij boven de parkeergarage wonende mensen. De portier van de parkeergarage had de sleutel van die ingangen niet. Zijn advies aan de brandweer: „Bel maar aan, de bewoners doen vast wel open.”

Nog een vertragende factor was dat er slecht contact was tussen brandweerteams binnen en buiten de parkeergarage, omdat ze beneden slecht bereik hadden met zowel portofoons als C2000, het communicatiesysteem van de hulpdiensten. Volgens het rapport is dit een „bekend verschijnsel”.

De veiligheid van het brandweerpersoneel was tijdens de brand bovendien niet altijd gewaarborgd. Het evaluatierapport is dan ook in bredere zin kritisch over de voorzieningen in langer bestaande parkeergarages. Die „onderschatten het brandvermogen dat vrijkomt bij het in brand geraken van moderne auto’s”.

De preventieve voorzieningen waaraan parkeergarages wettelijk moeten voldoen, zijn volgens de brandweer dermate minimaal dat de brandweer om de eigen veiligheid behoudend is bij brandbestrijding. De brandweer waarschuwt dat ze hierdoor in de toekomst steeds minder vaak een gebouw zal betreden bij dit soort branden „omdat daarvoor de risico’s gewoonweg te groot zijn”.

Het rapport adviseert dat alle parkeergarages in Amsterdam door de brandweer worden bezocht zodat er meer over bekend is en dit soort onduidelijkheid in de toekomst wordt voorkomen. Volgens woordvoerder van de brandweer Amsterdam-Amstelland Jeroen Nan is de brandweer inmiddels begonnen met het bezoeken van parkeergarages om per parkeergarage te weten hoe moet worden ingegrepen in geval van brand.

Commandant van de brandweer Amsterdam-Amstelland Elie van Strien denkt dat de brand van 8 januari sneller was geblust en veiliger voor de brandweer was geweest als er een sprinklerinstallatie in de parkeergarage was geweest. Hij pleit voor sprinklers in alle garages. De aanpassing van deze regelgeving moet landelijk worden besproken en doorgevoerd.

De brandweer evalueert dit soort incidenten vaker. Burgemeester Eberhard van der Laan en commandant Van Strien geven in een reactie aan wel tevreden te zijn over de inzet van de brandweer bij de parkeergarage.