Rechter wil gif in cockpit onderzocht

Luchtvaartmaatschappij KLM moet op korte termijn een onderzoek uitvoeren naar de concentraties van de giftige stof TCP in de cockpit van Boeing 737-toestellen. Dit heeft een rechter in Amsterdam gisteren bepaald in een kort geding dat een KLM-piloot had aangespannen tegen zijn werkgever.

De 47-jarige piloot meent ziek te zijn geworden van TCP's die via de airconditioning in het vliegtuig kwamen. Deze stoffen zitten in de motorolie en kunnen bij lekkage in de luchttoevoer belanden. Volgens de piloot verdwenen zijn klachten langzaam toen hij ziek thuis zat, maar voordat hij weer aan het werk zou gaan eiste hij garanties van KLM dat hij niet opnieuw zou worden blootgesteld aan hoge concentraties TCP.

KLM gaat niet in beroep tegen de rechterlijke uitspraak. Hoewel het bedrijf eerder geen zelfstandig onderzoek wilde doen, zegt het nu bereid te zijn „met een nieuw onderzoek opnieuw te bevestigen (...) wat uit eerdere onderzoeken naar de luchtkwaliteit in vliegtuigen al bleek”.

De vliegmaatschappij gaat ervan uit dat er geen alarmerende concentraties gevonden zullen worden. Mocht dat wel zo zijn, dan gaat KLM „natuurlijk” nader onderzoek doen, aldus een woordvoerder. „De gezondheid van ons personeel staat voorop.”

Toxicoloog Martin van den Berg van de Universiteit Utrecht ziet de uitspraak als „een duidelijke erkenning dat er tot nu toe onvoldoende meetgegevens zijn voor luchtvaartmaatschappijen om een goede risico-evaluatie voor hun personeel te maken”.

Steven Verhagen, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), vreest dat het KLM-onderzoek „ veel te summier is om goede wetenschappelijke conclusies te kunnen trekken”. De VNV ziet meer in het Europese onderzoek dat staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA, Infrastructuur) eerder toezegde.

Een andere eis van de KLM-piloot, om zijn loon doorbetaald te krijgen terwijl hij thuis zit in afwachting van het onderzoek, wees de rechter gisteren af. Volgens hem is er nog te weinig bewijs dat er inderdaad een verband is tussen de TCP’s en de gezondheidsklachten. De advocaten van de piloot gaan tegen deze afwijzing in beroep.