Disneymeisje doet stout ‘Twerking’ nu in woordenboek

Wild en ongebreideld maakt de 20-jarige Amerikaanse popzangeres Miley Cyrus korte metten met haar bravemeisjesimago.

Gebroken is ze. De liefde die ze had is over. Jonge blauwe ogen staren in de camera, een traan welt op. Met een moker in haar hand, gekleed in slechts een wit topje en slipje, is er geen houden meer aan. Ze schreeuwt het uit in het refrein: „Ik kwam binnen als een sloopkogel. Ik heb de liefde nog nooit zo hard getroffen. Alles wat ik wilde was het neerhalen van jouw muren.” Ze slaat in het beton. Likt haar sloophamer. Schommelt op een sloopkogel, naakt op een paar stoere schoenen na, schurkend tegen de ketting. Nu een uitdagende, krachtige pose naar de camera. Hé – het is jouw verlies.

Wild en ongebreideld maakt de twintigjarige Amerikaanse zangeres en actrice Miley Cyrus in haar nieuwe videoclip Wrecking Ball korte metten met haar bravemeisjesimago. In de twee jaar nadat haar veelbekeken comedyshow Hannah Montana was gestopt, is Cyrus getransformeerd van kindster tot een uitdagende, rebelse zangeres die naast de hitlijsten prominent schittert in de roddelrubrieken. Een ware stijlrevolutie is het hoe het All American cheerleaderachtig meisje haar lange lokken ineens afschoor en koos voor een jongensachtige witblonde punkcoupe. Ze hongerde zich uit tot een tenger tomboylijf en heeft zich laten tatoeëren. Ze liet haar tong in rockposes uit haar mond hangen, ging een gouden tandengrill dragen en verloofde zich met Hunger Games-ster Liam Hemsworth.

In de clip bij haar nieuwe single Wrecking Ball doet het voormalige Disneysterretje er in haar ondergoed en naakt nog een pikant schepje bovenop, met de hulp van de hippe modefotograaf Terry Richardson. Met effect: Wrecking Ball vestigt een record. Sinds afgelopen week is de video 120 miljoen keer bekeken. De zangeres heeft beelden van de director’s cut beloofd bij 150 miljoen.

Jong en onschuldig? Dat zijn we allang voorbij. Grote vraagtekens riep haar provocatieve, wellustige optreden 25 augustus bij de MTV Video Music Awards in Brooklyn op. In een huidkleurige latex bikini verbaasde Miley Cyrus publiek en kijkers thuis in het Blurred Lines-duet met r&b-zanger Robin Thicke. Terwijl ze zich samen bewogen over de catwalk tussen het publiek gaf Cyrus een staaltje ‘twerking’ weg – ze boog zich voorover en schudde haar billen tegen het kruis van de 36-jarige zanger. Daarnaast stak ze de wijsvinger van een grote foam-hand tussen zowel haar eigen benen als in het kruis van Thicke.

Shockerend en ontuchtig, vond de Amerikaanse tv-kijker, die flink aan het twitteren sloeg. Wanhopig, zei haar voormalige tv-moeder Brooke Shields in de televisieshow The Today Show over het optreden. Vrouwonterend, klaagden feministen op blogs. Een onderstreping van het misogyne karakter dat het liedje Blurred Lines toch al heeft. Hoofdredacteur Anna Wintour van de Amerikaanse Vogue had Cyrus als covermodel van het decembernummer willen hebben, maar ze bedacht zich na het zien van het „onsmakelijke” optreden.

En Miley Cyrus zelf? Zij, en ook Robin Thicke, verklaarden achteraf dat het de bedoeling was om „geschiedenis te schrijven”. Sex sells, weet Cyrus. Al is de minuscule outfit nauwelijks nog shockerend te noemen na clips en optredens van voorgangsters als Lady Gaga, Rihanna of de grote fakkeldraagster Madonna. Maar met de licht obscene danspassen erbij in de MTV-liveshow was het voor Cyrus de brutaalste manier om haar teddybeerimago in één klap van zich af te werpen.

Dat het met schijnwerpers beschenen pad dat kindsterretjes volgen naar een volwassen vervolg verre van ongevaarlijk is, weten we. Hoeveel jeugdacteurs (Drew Barrymore, Macaulay Culkin) en zingende tienersterren (Britney Spears, Justin Bieber, Demi Lovato) zijn er onderweg niet ontspoord door drankmisbruik en verslavingen, van gekkigheid niet wetend wat te doen met het al op jonge leeftijd vergaarde geld, afgestompt door roem, aandacht en verleidingen en een verknipte relatie met hun ouders. Ze werden anti-sterren met onverantwoordelijk gedrag en zelfdestructieve neigingen.

Cyrus, opgegroeid met een beroemde vader, countryster Billy Ray Cyrus, maar vooral omringd door slimme Disneyproducenten, leefde lang het leven waar anderen voordelen van hadden. Aan de hand van Disney maakte ze naast de goed bekeken tv-show heel wat Hannah Montana-soundtrack-cd’s en -films. Cyrus promootte zich suf voor de serie op het Disney Channel en deed tournees waarin aanvankelijk haar tv-personage centraal stond. Langzaam echter, in bijvoorbeeld The Best of Both Worlds Tour ging Cyrus zich ook als zangeres profileren.

Op eigen naam maakte ze in 2008 de cd Breakout – een eerste ontsnapping uit de verstikkende wurggreep van Disney. Maar haar alter ego Hannah Montana was nooit ver: in films, in de contracten met Disney. De schandalen kwamen. Van minderjarig alcohol drinken, tot naaktfoto’s uit haar telefoon. In 2010 kwam er een filmpje waarin Cyrus halen neemt van een pijpje met naar het schijnt salvia, een kruid met een milde lustopwekkende uitwerking. Op haar cd Can’t Be Tamed (2010) zingt ze met een door de computer vervormde stem: „I can’t be tamed, I can’t be saved, I can’t be blamed.”

En nu? Haar verloving met acteur Liam Hemsworth wankelt. Hij is naar verluidt wat minder blij met de nieuwe controversiële Cyrus. In de talkshow van de Britse komiek Alan Carr deed ze er vorige week nog een schepje bovenop. Ze twerkte op het podium en likte aan een schuimvinger die ze cadeau kreeg.

Maar een echt opwindend feit is dat haar cd Bangerz in aantocht is. In januari verbrak ze haar platendeal bij Hollywood Records waar ze haar eerdere albums opnam; haar vierde studioalbum Bangerz op eigen naam komt uit bij RCA Records. Geproduceerd door onder andere Pharrell Williams moet ze gaan klinken „zoals ze nog niet eerder klonk” – ‘dirty south hiphop’ met countryelementen. De tracklijst die ze onlangs op Twitter zette onthult samenwerkingen met rappers Nelly, Ludacris en Big Sean. Op iTunes kregen zes nummers al het ‘explicit’-etiketje.

Uit de twee singles die daar een voorproefje van geven, het laidback partynummer à la Rihanna We Can’t Stop en de ballade Wrecking Ball, valt in elk geval te concluderen dat haar muziek aan kwaliteit gewonnen heeft. Brutale teksten in moderne jasjes; Cyrus is het nieuwe rolmodel voor tienermeisjes die willen uitbreken. De Amerikaanse media vroegen zich af of er in We Can’t Stop de zin „dancing with Miley” of „dancing with Molly” wordt gezongen. Dit laatste is namelijk een verwijzing naar de in opkomst zijnde partydrug ‘Molly’. De zangeres gaf te kennen dat het lied inderdaad over Molly gaat.

Met een klap vestigde Miley Cyrus haar naam. Echter evenzo snel kan ze zich vertillen. Knap zou het zijn als ze haar recalcitrante gedrag als een soort jonge Pink weet om te buigen naar een serieuze muziekcarrière, toegewijd en zonder fratsen. Cyrus zelf spiegelt zich graag aan Britney Spears, met wie ze een duet zingt op haar komende cd. Spears overleefde haar tienersucces echter maar net.