Philips gaat opnieuw saneren, winstdoel blijft bescheiden

Philips gaat nog eens 400 miljoen euro bezuinigen om zijn winstmarge te verbeteren.

Beleggers reageerden teleur-gesteld op doelen voor 2016.

Philips wacht opnieuw een forse bezuinigingsslag van 400 miljoen euro. Topman Frans van Houten kondigde gisteren deze extra bezuinigingsronde aan.

Precies een jaar geleden meldde Van Houten ook al dat er 300 miljoen extra in de kosten zou worden gesneden. Toen ging dat gepaard met het schrappen van 2.200 banen – Philips heeft nu nog geen aantal bekendgemaakt, maar verwacht dat ook de nieuwe ingreep banen gaat kosten.

Toen Van Houten in 2011 als topman begon, schrapte hij 4.500 banen, waaronder 1.400 in Nederland. Philips telde einde 2012 118.000 werknemers wereldwijd, van wie nog maar een klein gedeelte in Nederland.

De kostenbesparingen van het zogeheten Accelerate-programma komen nu uit op in totaal 1,5 miljard euro. De maatregelen zijn volgens Philips nodig om de operationele winst de komende jaren op niveau te houden. Die zal volgens de doelstelling 11 tot 12 procent bedragen, bij een verwachte omzetgroei van 4 tot 6 procent. De omzet van Philips ligt nu rond de 24 miljard euro.

Beleggers vinden dat Philips niet ambitieus genoeg is: het aandeel daalde gisteren aanvankelijk met 2 procent en herstelde later wat. Volgens analisten betaalt Philips relatief veel belasting en rente en is de winst niet hoger dan die van de concurrenten.

Er valt genoeg te verbeteren, erkent Van Houten. Van de veertig verschillende onderdelen van Philips (verdeeld over drie divisies: health, lighting en consumer lifestyle) presteren er een aantal onder de maat. De ledfabrikant Lumileds lijdt verlies en zal dit jaar maar net uit de kosten komen.

Philips wil niet vasthouden aan onderdelen die niet voldoende presteren, „alleen maar omdat we onderdelen willen vasthouden”, aldus Van Houten. Hij streeft naar een „dynamisch portfolio”: in het verleden moesten daarom bijvoorbeeld de tv-tak en het hifi-gedeelte verdwijnen, omdat ze de resultaten van de rest van de groep naar beneden trokken. Hoewel Philips het merendeel van zijn omzet verdient in de zakelijke sector, blijft de consumententak van belang. „We zijn zeker de gloriedagen uit de huishoudelijke apparaten niet vergeten”, aldus Van Houten.

Een van de probleemgevallen, consumer luminaires (armaturen met led-verlichting) krijgt wat meer tijd om de tegenvallende prestaties te verbeteren. Philips ziet daar nog altijd goede afzetmogelijkheden, maar de bedrijfsvoering is na een paar overnames nog altijd niet optimaal.

Een van de posten die op de consumententak drukt, is de lijvige IT-infrastructuur. Die stamt nog uit de tijd dat Philips zelf tv’s maakte. De komende jaren zijn extra investeringen nodig om deze IT te verbeteren. Dat zijn eenmalige kosten, benadrukt Van Houten. Daarna levert die maatregel juist geld op.

Volgens de topman is Philips goed voorbereid op de grote trends die de komende jaren bepalen: wereldwijde vergrijzing, energiebesparing en de opkomst van de middenklasse in jonge economieën. Philips’ omzet komt al voor een derde uit snelgroeiende economieën als China.

Van Houten wil het merk Philips een nieuwe richting geven: het woord Electronics verdween daarom al uit de bedrijfsnaam. Het doel is nu: niet zomaar een apparaat maken, maar ‘innovatie die ertoe doet’.