Opnieuw succes voor moederbedrijf Zara

De Spaanse modegigant Inditex, het moederbedrijf van Zara, heeft het afgelopen half jaar boven verwachting gepresteerd. De grootste kledingketen ter wereld behaalde een omzet van 7,7 miljard euro en een nettowinst van 951 miljoen euro. Daarmee groeide de omzet 6 procent ten opzichte van een jaar eerder, de winst steeg met 1 procent.

De winstgroei lijkt bescheiden, maar volgt op recordjaar 2012. Bovendien viel het lenteseizoen tegen aangezien een deel van Europa met slecht weer kampte.

Zara is wereldwijd een succes. Het ‘omgekeerde bedrijfsmodel’ van Zara heeft de mondiale kledingsector op zijn kop gezet. Van oudsher werkten kledingfabrikanten met een voor- en een najaarscollectie. Deze werden na maandenlange voorbereiding in grote (want: goedkope) hoeveelheden geproduceerd en op de markt gebracht.

De schakels in de verkoopketen waren achtereenvolgens: ontwerp-leverancier-winkelier-klant. Zara heeft dit proces herschikt tot: klant-winkel-ontwerp-leverancier. De ontwerpers nemen de voorkeuren van de klant als leidraad. Doet geel het goed? Meer geel! Commercie stuurt de creativiteit.

Inditex produceer.t in kleinere oplages, die het razendsnel over alle Zara-filialen in de wereld distribueert. In plaats van twee keer per jaar, wordt de collectie twee keer per week (deels) ververst. De kledingketen kan hierdoor razendsnel inspringen op trends – én die van de concurrentie kopiëren.

Inditex produceert de helft van zijn kleding in Spanje en Portugal en profiteert van dalende loonkosten. Kledingfabrikanten die (het gros van) hun kleding in Azië laten maken, kampen juist met stijgende loonkosten.

Zara is veruit het belangrijkste merk van Inditex. De in 1975 opgerichte winkelketen was vorig jaar goed voor zo’n 70 procent van de totale omzet. Naast Zara heeft Inditex nog zeven merken, waaronder Massimo Dutti, Bershka, Pull & Bear en Zara Home. Gezamenlijk hebben zij 6.104 winkels in 86 landen. Inditex telt ruim 122.500 werknemers.

Het afgelopen half jaar heeft Inditex 95 nieuwe winkels geopend in veertig landen. Dat zijn er minder dan normaal, omdat het modebedrijf bezig is zijn zogeheten ‘flagship stores’ – de gezichtsbepalende winkels in prominente winkelstraten of bekende winkelcentra – te vernieuwen en vergroten. Denk aan de winkels op de Parijse Champs-Élysées of in het Flatiron Building in New York. De Zara in de Amsterdamse Kalverstraat moet één van de grootste Europese filialen worden.