Machinist treinongeluk Amsterdam strafrechtelijk vervolgd

Foto Hollandse Hoogte/ Amaury Miller

De machinist van de trein die vorig jaar in Amsterdam op een intercity botste, wordt strafrechtelijk vervolgd. Het Openbaar Ministerie wil dat de vrouw een taakstraf van 120 uur opgelegd krijgt.

Bij het ongeluk kwam één vrouw om het leven en raakten bijna tweehonderd mensen gewond. De machinist reed door een rood sein terwijl ze beroepshalve aan het bellen was, schrijft het OM.

Het OM meldt dat uit onderzoek blijkt dat de machinist voordat ze aan haar dienst begon de rittenkaart met geplande stops had gekregen, waarop ook de plekken met rode seinen aangegeven stonden die ze kon verwachten. Ze verklaarde zelf dat er vlak voor het ongeluk een trein schuin voor haar reed met een defect achtersein.

Toen zij door de wisselstraat reed, hield zij niet alle aandacht bij de seinen, maar probeerde ze contact te leggen met de trein voor haar om het defect te melden. Daardoor heeft zij 45 seconden lang niet gekeken naar haar eigen sein en is ze zo door rood gereden. Hierdoor kwamen de sprinter en intercity op hetzelfde spoor terecht.

Mede omdat het in acht nemen van seinen een hoofdtaak is van een machinist, is het OM van mening dat dit haar strafrechtelijk is aan te rekenen.

‘Erg zware stap’

De NS stelt in een verklaring een taakstraf “een erg zware stap” te vinden, meldt Novum:

“Dit zeker in ogenschouw nemend dat sprake is van een samenloop van veel verschillende omstandigheden zoals eerder goed belicht door de Onderzoeksraad voor Veiligheid en de Inspectie Leefomgeving en Transport.”

Volgens het spoorbedrijf was het ongeval “zeer ingrijpend”, niet alleen voor de slachtoffers maar ook voor de machinist in kwestie.

“Machinisten doen naar eer en geweten hun werk en geen enkele machinist rijdt ooit bewust door rood. Een ongeval met slachtoffers is een van de ergste dingen die een machinist kan overkomen.”

Ook FNV Spoor vindt strafvervolging te ver gaan. Vakbondsbestuurder Roel Berghuis noemt het besluit van het OM ‘bizar’:

“Het OM gaat nu een daad stellen die juist negatief zal uitwerken op het spoorpersoneel. Iedere machinist krijgt een nachtmerrie bij het missen van een rood sein. Een machinist zal nooit bewust door een rood sein rijden.”

Het OM schrijft dat het een convenant met de NS heeft, waarin vermeld staat dat roodseinpassages waarbij mensen gedood worden of gewond raken, voor het OM aanleiding kan zijn over te gaan op strafrechtelijk onderzoek en vervolging.

‘Beter veiligheidssysteem had ongeluk kunnen voorkomen’

Uit onderzoek van ProRail kort na het ongeluk bleek dat het ongeluk voorkomen had kunnen worden als de sprinter die betrokken was bij het ongeluk uitgerust was geweest met een beter veiligheidssysteem. Het systeem was van een eerste generatie, waar een van een tweede generatie ervoor had gezorgd dat de langzaam rijdende trein wél was gestopt.

Nog iets later meldden ProRail en de Inspectie Leefomgeving en Transport dat de machinist van de sprinter mogelijk last had van de zon.

Update 4 december 2013
De treinmachinist is akkoord gegaan met de taakstraf van 120 uur. Als ze de taakstraf niet had geaccepteerd, had ze zich voor de rechter moeten verantwoorden.
De NS vindt de straf erg zwaar. Het vervoerbedrijf respecteert het besluit van de machinist, maar benadrukt dat geen enkele machinist bewust door rood rijdt.