Jaar na jaar diezelfde nota

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@nrc.nl gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden

Wie: L. Rietveld

De kwestie: Een niet-bestelde barbecue

Foto Shutterstock

L. Rietveld uit Amsterdam is géén wanbetalende Wehkamp-klant. Hij heeft niks bij Wehkamp gekocht en daarna niet afgerekend.

Dat is precies wat Rietveld zelf jaren heeft geantwoord als hij weer een factuur kreeg van incassobureau Lindorff, 479,37 euro hoog, wegens een bestelling bij Wehkamp. Hij kreeg er wel twintig, schrijft hij. En nooit een reactie.

Toch was de boodschap wel overgekomen, concludeerde hij toen een paar jaar geleden de aanmaningen niet meer kwamen. Maar dit jaar kwam er weer een, nu van incassobedrijf EDR Credit Services. Rietveld schakelde „ten einde raad” een jurist in. Die schreef op 17 mei aan EDR dat Wehkamp slachtoffer is van oplichting, en dat meneer Rietveld met rust wilde worden gelaten. Het antwoord van EDR kwam op 21 augustus. Een nieuwe factuur.

EDR Credit Services heeft de zaak in behandeling in opdracht van incassobedrijf Lindorff. Als EDR op verzoek van deze krant de kwestie heeft bekeken, meldt directeur Maarten-Pieter Remmen de conclusie: „Echt een fraudegeval.” Iemand heeft een barbecue bij Wehkamp besteld én een afleverbon getekend, maar L. Rietveld was het niet. „ EDR heeft deze zaak pas recentelijk in behandeling. Maar wij hadden de brief van de jurist moeten oppikken.” De vordering wordt stopgezet.

Dierenarts

Vorige week aandacht voor Dankert Vogelaar uit Amsterdam. Had hij een spookrekening gekregen? DFA Services, dat zorgdeclaraties afhandelt, heeft inzicht verschaft: het was een dierenartsrekening. Verstuurd naar een adres waar Vogelaar al zes jaar niet meer woonde. Volgens DFA had Vogelaar zijn verhuizing niet gemeld en kwamen dus ook herinneringen niet aan. Hij zal de nota betalen, aldus DFA.

Simone van Driel

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@nrc.nl gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden