‘Air France zet mes in Franse lijnen en schrapt 2.600 banen’

Air France-KLM gaat opnieuw snijden in de kosten.

De concurrentie in de luchtvaartsector is hevig.

Bij de eerder aangekondigde extra bezuinigingsoperatie van Air France-KLM zullen de komende twee jaar zo’n 2.600 banen verdwijnen. Dat meldde de Franse zakenkrant Les Echos gisteren, op basis van bronnen bij Franse vakbonden. Volgens persbureau Bloomberg wil de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep ook snijden in zijn regionale bases in Marseille, Nice en Toulouse en wordt overwogen enkele verlieslijdende binnenlandse vluchten te schrappen.

De nieuwe bezuinigingen werden in juli al aangekondigd, bij de presentatie van de halfjaarcijfers van de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep. De nieuwe topman Alexandre de Juniac maakte toen bekend dat door de „de aanhoudend slechte” economische omstandigheden „nieuwe majeure maatregelen” nodig waren.

De nieuwe reorganisatie komt bovenop het al aangekondigde ontslag van ruim 5.000 werknemers van Air France. Het aantal personeelsleden zal daarmee dalen tot vlak onder de 100.000. De luchtvaartgroep heeft zich als doel gesteld om in 2015 de schuldenlast van 5,3 miljard euro met 2 miljard euro te hebben teruggedrongen en weer winstgevend te zijn.

KLM-topman Camiel Eurlings zei in juli dat er bij KLM geen gedwongen ontslagen zouden vallen. Air France wilde vanochtend niet reageren op de berichtgeving.

De regionale bases waar Air France volgens Bloomberg op wil bezuinigen, werden pas een jaar geleden geopend. Daarmee wilde de luchtvaartmaatschappij het succes van prijsvechters als easyJet en Ryanair kopiëren. Na een jaar blijken vluchten naar bijvoorbeeld Istanbul en Athene populair, maar was de concurrentie van juist easyJet en Ryanair hevig.

De prijsvechters zelf hebben overigens ook last van de hevige concurrentie in Europa: Ryanair en het sterk groeiende Norwegian gaven vorige maand een winstwaarschuwing.

Net als Air France-KLM hebben ook de Spaanse vliegtuigmaatschappij Iberia, het Duitse Lufthansa en het Scandinavische SAS de afgelopen tijd bezuinigingen aangekondigd. Ook deze maatschappijen hebben veel last van de hoge kerosineprijs, de slechte economische omstandigheden én concurrentie van prijsvechters op hun korte en middellange vluchten.

De traditionele, nationale luchtvaartmaatschappijen in Europa verdienen hun geld met intercontinentale vluchten. Maar om die vluchten met grote toestellen vol te krijgen, moeten ze passagiers via een duur Europees netwerk van kortere vluchten naar een grote luchthaven als Schiphol of Frankfurt vervoeren. Deze kortere vluchten zijn door de opkomst van de prijsvechters vaak verlieslijdend, maar kunnen niet worden geschrapt omdat dan ook de intercontinentale vluchten leeg blijven.

Op de intercontinentale vluchten is de concurrentie overigens ook toegenomen, door de opkomst van vliegtuigmaatschappijen uit Azië en de Golfstaten.