Sir Branson kiest voor de gekweekte baksteen

De Postcode Loterij omringt zich graag met de groten der aarde. Zakenman Sir Richard Branson was ingevlogen om een groene ondernemersprijs uit te reiken. Zijn motto: „Screw it, just do it.”

Vier uur nadat hij ’s ochtends bij wijze van openingsstunt de bekende rode I amsterdam-letters groen had geverfd, staat hij met een cheque van 500.000 euro in zijn hand. Sir Richard Branson is deze maandag in het land. Uitgenodigd door de Postcode Loterij als juryvoorzitter van de Green Challenge, een competitie voor ondernemers met de beste ideeën voor minder CO2-uitstoot. Branson is bekend van het Virgin-zakenimperium met onder meer een luchtvaartmaatschappij. Met zijn nieuwe bedrijf Virgin Galactic verkoopt hij ruimtereizen.

Dat in het voormalige transformatorhuis op het Westergasterrein de Green Challenge op het programma staat, kan niemand ontgaan. Op het podium staan bomen en struiken. De andere helft van de Intratuin hangt tussen de groene spotten aan het plafond. Zeer verantwoord: het zijn boompjes met kluit. Presentator Max Christern heeft voor de gelegenheid een felgroen, biologisch afbreekbaar colbertje aangetrokken, vertelt hij de driehonderd aanwezigen in Amsterdam.

Evenementen organiseren kan men wel aan de Postcode Loterij overlaten. De loterij organiseerde het feest op het Museumplein rond de inhuldiging van Willem-Alexander. Jaarlijks houdt het een zogenoemd Goed Geld Gala. Vorig jaar ging 290 miljoen euro naar het goede doel, afkomstig van 2,5 miljoen deelnemers die ruim 580 miljoen euro aan loten besteedden.

De Postcode Loterij Green Challenge is een wereldwijde wedstrijd voor ondernemers met groene ideeën. Voor de zevende editie waren er 311 inzendingen uit 57 landen. De vijf finalisten komen uit de VS en Nederland.

Ze krijgen kort de tijd om hun ideeën te pitchen. Die variëren nogal. Zo is er Nederlander Wolbert Allaart die drones aan een kabel wil laten vliegen om elektriciteit op te wekken. Het andere uiterste is de Amerikaanse Kavita Shukla. Shukla heeft papier met Indiase inheemse kruiden ontwikkeld dat voedselbederf tegengaat.

Maar voor zij mogen pitchen is er een introfilm over de Green Challenge. „De enige manier om dit probleem op orde te krijgen is via technologische doorbraken”, zegt Branson. „Samen kunnen we het tij van de opwarming van de aarde keren”, zegt oud-president Bill Clinton. Ook acteur Brad Pitt komt voorbij: „Ik neem voor jullie allemaal mijn pet af.”

De Postcode Loterij is er goed in beroemdheden aan hun missie te verbinden. Nobelprijswinnaar en Mr microkrediet Mohammed Yunus is een ambassadeur. Tennisser Rafael Nadal ook. Aartsbisschop Desmond Tutu ondersteunt de loterij. Clinton loopt ermee weg, was eerder dit jaar nog eregast op het Goed Geld Gala en bedacht ooit de Green Challenge. De grote namen hebben gemeen dat ze eigen goededoelenstichtingen hebben die steun krijgen van de loterij.

Zo ook het Carbon War Room-initiatief van Branson. Dat kreeg tussen 2008 en 2012 6,1 miljoen euro van de Postcode Loterij. „Ik heb met de Postcode Loterij aan verschillende projecten samengewerkt”, vertelt Branson in Amsterdam. „Het is fantastisch dat de loterij achter zo veel geweldige initiatieven gaat staan.”

Nadat Sir Richard de aanwezigen zijn levensmotto ‘Screw it just do it’ heeft meegegeven, wordt de winnaar bekendgemaakt. De Amerikaanse architect Ginger Dosier van Biomason gaat er met de 500.000 euro vandoor. De twee Nederlandse finalisten ontvangen een troostprijs van 100.000 euro.

Biomason ‘kweekt’ organische bakstenen met bacteriën. De grote milieuwinst is dat de stenen niet gebakken hoeven worden. De productie van bakstenen zorgt voor de uitstoot van 800 miljoen ton CO2 per jaar, meer dan alle vliegtuigen bij elkaar. Met het geld breidt Dosier het bedrijf van drie man verder uit en bouwt hij een testhuis om de sceptische bouwbranche te overtuigen.

Het kan zomaar een succes worden. In 2008 won Eben Bayer de Green Challenge met een uit paddenstoelen ontwikkeld alternatief voor isolatiemiddel polystyreen. „Winnen helpt enorm”, vertelt hij in de wandelgangen. Inmiddels verscheept Dell al zijn computers in ‘zijn’ Greensulate.

Het geld van de Green Challenge was prettig om verder te kunnen uitbreiden en een pakhuis te huren, aldus Mason. „Maar belangrijker is eigenlijk nog de erkenning die je krijgt. Het is een prestigieuze prijs met een gerenommeerde jury. Dat helpt enorm bij het benaderen van klanten.”