Slechte scholen hebben ineens iets uit te leggen

Vreugde en woede op scholen, nadat RTL Nieuws dit weekend de Cito-scores openbaarde.

De koepelorganisatie vindt de rapportcijfers te weinig zeggen.

Knallende kurken en knarsende tanden. Zaterdagochtend publiceerde RTL Nieuws een ranglijst van basisscholen, gebaseerd op het gemiddelde Cito-resultaat van de leerlingen. Voor wie goed scoorde, was de publicatie van de lijst reden tot vreugde. Wie laag stond, had vanochtend wat uit te leggen op het schoolplein. Bij ouders bestaat veel interesse voor de ranglijst van RTL; de website was het hele weekend moeilijk te bereiken.

Jenaplanschool De Carrousel in Gouda scoorde een 8,6. Natuurlijk is dat goed om te zien, zegt directeur Petra den Hollander. Maar wat ze er nou van vindt? Daar is ze nog niet uit. De Cito-score geeft in ieder geval geen compleet beeld: „Ouders zullen naar een school toe moeten gaan om te zien of ze hun kind daaraan toevertrouwen.” Maar: „Ik begrijp ook dat ze iets meetbaars willen zien.”

Bovenschools directeur Aad Goedegebuur van de stichting Openbaar Verenigd Onderwijs in Gorinchem noemt de scores ‘dagkoersen’. „Een school kan een 8 halen op basis van 2010 tot 2012, terwijl ze een jaar later onder de inspectienorm kan komen.”

De Vereniging van openbare en algemeen toegankelijke scholen (VOS/ABB) oordeelt hard over de lijst van RTL. In een reactie heeft de vereniging het over „een waardeloos staaltje van commerciële lijstjesjournalistiek”.

Niet iedereen is zo kritisch. RTL heeft het niet slecht gedaan, volgens de PO-Raad, de koepelorganisatie van basisscholen. De scores werden gecorrigeerd voor de verschillende achtergronden van kinderen en de verschillende manieren waarop scholen hun eindtoets gebruiken. Maar er kwam wel een rapportcijfer uit. En daar is de raad niet blij mee. „Een school met een 8 is niet altijd beter dan een school met een 7”, zegt een woordvoerder.

In november komt de PO-Raad zelf met een website waarop scholen te vergelijken zijn. Inclusief eindtoetsgegevens. Het was fijn geweest als RTL daarop had gewacht, zegt de woordvoerder. „Wij willen het meer in context zetten. Scholen kunnen zeggen dat ze bijvoorbeeld meer aandacht besteden aan taal. Of aan sport en gym.”

Zullen ouders daar niet vooral naar de objectieve meetgegevens gaan kijken? De Cito-scores dus? „Ouders kiezen vooral om emotionele redenen. Maar zo’n ranglijst speelt wel een rol. Als je ziet dat een school een onvoldoende haalt, ga je toch nog een keer nadenken.”

Staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs, VVD) ging vrijdagavond op Twitter uitgebreid in discussie met mensen die kritisch waren over het openbaar maken van de Cito-scores van scholen. Volgens hem is het onderwijs gebaat bij „veel transparantie”.

Hij denkt niet dat ouders zich zouden laten leiden door de ranglijst met Cito-resultaten. „Zouden ouders nu echt alleen daarop koersen? De ouders die ik tegenkom, kijken echt naar veel meer dan dat.” Ouders zijn prima in staat dit soort cijfers „op waarde te schatten”, aldus Dekker.