AnsaldoBreda presenteert nieuwe versie van de Fyra, mét sneeuwschuiver

Fyra-treinstellen op een rangeerterrein in Watergraafsmeer in juli. Foto ANP / Koen van Weel

Volgens AnsaldoBreda, de Italiaanse bouwer van de geplaagde Fyra-treinen, is er een oplossing gevonden voor de sneeuwproblemen. Er is een nieuwe versie van de Fyra V250, die aan de onderkant is voorzien van sneeuwschuivers.

Dat is vandaag op een persconferentie van AnsaldoBreda gezegd, meldt BNR Nieuwsradio. Met de sneeuwschuivers zouden de treinen ook als er sneeuw is gevallen op hoge snelheid kunnen rijden.

AnsaldoBreda heeft al vijf treinen die nog deze herfst door de NS kunnen worden gebruikt, aldus topman Maurizio Manfellotto. Hij benadrukte dat de Nederlandse Spoorwegen de trein zouden moeten aanschaffen. Bij een andere constructeur duurt het immers nog een paar jaar voordat er nieuwe treinen geleverd kunnen worden, zei hij.

De topman van AnsaldoBreda benadrukte nogmaals dat de Fyra-treinen veilig zijn, schrijft het Italiaanse persbureau ANSA. Zijn bedrijf is “onrecht aangedaan” door de felle kritiek op de rood-witte flitstreinen, meent hij. Manfellotto sprak van een mediahype, die op gang is gekomen door “verkeerde, incorrecte en misleidende informatie”.

NS en Belgische NMBS haalden Fyra’s van het spoor na problemen

Bijna negen maanden geleden, op 17 januari van dit jaar, brak er in barre weersomstandigheden een afdekrooster van een van de nieuwe Fyra’s af. Twee andere treinen liepen beschadigingen op doordat vastgevroren brokken sneeuw en ijs van de trein af waren gevlogen en tegen de onderkant waren gestuiterd. NS en NMBS haalden de treinen direct van het spoor.

In de maanden na de incidenten in de sneeuw lieten NS en NMBS drie verschillende onderzoeken uitvoeren naar de technische gesteldheid, veiligheid en betrouwbaarheid van de Fyra’s. Toen die onderzoeken waren afgerond maakte de NMBS op 31 mei bekend te stoppen met de V250. Een paar dagen later nam de NS hetzelfde besluit. Sindsdien zijn de twee spoorwegmaatschappijen in een juridisch conflict verwikkeld met AnsaldoBreda, dat blijft volhouden dat de treinen gewoon voldoen en dat de NS verantwoordelijk is voor de problemen.

De NS, waarvan volgens BNR geen vertegenwoordigers bij de persconferentie aanwezig waren, liet vanochtend weten dat het AnsaldoBreda heeft gesommeerd om zestien Fyra’s te komen ophalen, die in de weg staan op een rangeerterrein van de NS. Het gaat daarbij om negen treinen die al in gebruik waren en zeven treinen die al waren geleverd, maar nog getest moesten worden.

Maar de NS hoeft de vernieuwde treinen niet

Update 19.26 uur: De NS is niet onder de indruk van de verbeterde Fyra-treinen, meldt persbureau Novum, dat met een woordvoerder sprak. “Het maakt ons niet zo heel veel meer uit. Ze hebben maanden de tijd gehad om met een oplossing te komen, nu zijn ze te laat.”

De bouwer liet tijdens de persconferentie weten dat de NS zelf schuld heeft aan de problemen met de hogesnelheidstreinen. De NS zou onvoldoende maatregelen hebben genomen. “Ze bagatelliseren het probleem”, vindt de NS. “We hebben in totaal tweeduizend gebreken en mankementen gevonden.”