Microsoft haalt iPhone-parodie offline, ‘want die schoot haar doel voorbij’

Wat luchtig vermaak, een paar grappige sneren naar de concurrent en mensen maken vast de overstap van hun iPhone naar eentje met Windows. Ongetwijfeld effectief bedoeld, deze advertentie van Microsoft waarin Apple belachelijk wordt gemaakt. Hij viel echter niet zo goed, dus besloot het bedrijf de video offline te halen.

Still via YouTube

Gewoon wat luchtig vermaak, een paar grappige sneren naar de concurrent en mensen maken vast de overstap van hun iPhone naar eentje van Windows. Ongetwijfeld effectief bedoeld, deze advertentie van Microsoft waarin Apple belachelijk wordt gemaakt. Hij viel echter niet zo goed bij het publiek en dus besloot het bedrijf de videoreeks maar offline te halen.

“A Fly on the Wall in Cupertino” heette de videoserie/advertentiereeks. Puur voor de online marketing bedoeld, want de filmpjes waren te lang voor tv. We kijken op de achterhoofden van twee leidinggevenden bij Apple, van wie er een volgens sommigen ontwerper Jony Ive moet voorstellen en de ander wordt aangesproken met ‘T’, dus topman Tim Cook zou moeten zijn.

Ze presenteren aan de grote baas voorstellen voor de nieuwe iPhones. Dit allemaal met de insteek: we doen er wel leuk over, maar dit is dus écht waar Apple zojuist mee is gekomen. Dat waren dus de iPhone 5S, de opvolger van de iPhone 5, die nu ook in goud te verkrijgen is. En dat was de iPhone 5C, het felgekleurde plastic broertje.

En dan krijg je dit:

Een korte bloemlezing uit de grappen, die vooral leuk zouden moeten zijn voor iPhone-intimi. Of niet leuk dus:

“Sorry we’re late. My iWatch had to go back to R&D (research and development).”

“Did we have to make the new iPhones out of plastic to save money? Yeah bro.”

“Because think about it, everybody loves gold. Pirates. Leprechauns. This dude. (wijst naar een man op het strand met zijn shirt uit).”

“Off the mark”

Iemand wist snel de video van het internet te halen voordat Microsoft besloot hem eraf te halen na massale kritiek van kijkers. Want de grappen waren vooral niet grappig en het feit dat de man die Tim Cook moet voorstellen ook gelijkenissen vertoont met wijlen Steve Jobs viel ook verkeerd. Microsoft bracht niet lang daarna een verklaring naar buiten:

“The video was intended to be a light-hearted poke at our friends from Cupertino. But it was off the mark, and we’ve decided to pull it down.”

Microsoft valt Apple wel vaker aan. Andersom ook

Dit is trouwens verre van de eerste keer dat Microsoft Apple op de hak neemt in een advertentie. Zo was er dit jaar al een plaagstoot naar Siri, de persoonlijke assistent op de iPhone:

Of een aanval op de iPad Mini:

En andersom gebeurt het natuurlijk ook. De ‘Mac vs. PC’-reeks van reclames zullen de meesten van jullie nog wel kennen: