Twitter gaat naar de beurs - wat het betekent voor de gebruikers

Technologiebeurs NASDAQ ten tijde van de beursgang van Facebook. Foto EPA / Andrew Gombert

Het hing al even in de lucht: Twitter gaat naar de beurs. Dat maakte het bedrijf gisteravond via haar eigen medium bekend. Drie vragen en antwoorden over wat de beursgang betekent voor de toekomst van het sociale platform.

Twitter avatar twitter Twitter We’ve confidentially submitted an S-1 to the SEC for a planned IPO. This Tweet does not constitute an offer of any securities for sale.

1. Waarom gaat Twitter naar de beurs?

Allereerst omdat investeerders geld willen zien. Sinds de start van Twitter in 2006 hebben investeerders honderden miljoenen gestoken in het bedrijf. Geldschieters hopen via de beursgang hun investering in veelvoud terug te verdienen.

Twitter haalt vrijwel zeker nooit de waarde van Facebook, die met haar beursgang vorig jaar tientallen miljarden ophaalde. Het bedrijf wordt nu geschat op zo’n 7 tot 10 miljard dollar en een beursgang zou 15 tot 20 miljard dollar kunnen opleveren. Twitter heeft haar beursintroductie, in het Engels IPO, namelijk onder de Amerikaanse JOBS-wetgeving ingediend. Hierdoor is het bedrijf niet verplicht haar omzetcijfers bekend te maken, maar is hieruit wel af te leiden dat deze in ieder geval onder de 1 miljard dollar ligt, volgens TechCrunch in 2012 350 miljoen dollar.

2. Wat betekent het voor de toekomst van het bedrijf?

Wat Twitter vermoedelijk als één van de eerste dingen gaat doen is investeren in het personeelsbestand, zodat het sneller toepassingen voor haar applicaties en website kan ontwikkelen. Hoeveel werknemers Twitter precies heeft is onbekend, maar LinkedIn geeft een aardige indicatie: ruim 4.400 gebruikers hebben op LinkedIn aangegeven bij Twitter te werken, terwijl er meer dan 13.000 mensen aangaven bij Facebook actief te zijn.

Daarnaast zal het bedrijf in staat zijn meer start-ups op te kopen. Zo kocht het afgelopen maandag MoPub, een bedrijfje dat zich bezighoudt met het uitwisselen van mobiele advertenties. Een zet die volgens AllThingsD erop kan duiden dat Twitter advertenties ook op andere platformen wil gaan inzetten:

And Twitter is also contemplating using MoPub so it can place Twitter’s “native” ads on other publishers’ mobile sites and apps. That is, it is thinking about using MoPub to create a Twitter ad network.

3. Wat betekent de stap voor de gebruikers?

In eerste instantie zullen gebruikers er weinig van gaan merken. De gevolgen zullen vooral intern merkbaar zijn, gebruikers kunnen gewoon blijven twitteren. Wel meldde de The New Yorker gisteravond op basis van bronnen binnen Twitter dat het bedrijf bezig is met voorbereiden van een flinke redesign van haar mobiele applicaties. Het is goed mogelijk dat vernieuwing te maken heeft met de strategie van het bedrijf om verder te professionaliseren, in voorbereiding op de beursgang.

But Twitter, as we experience it, is also set for a radical redesign sometime soon. The company’s finances are set to change; but its looks may be changing just as much. Twitter has evolved, particularly over the past couple of years, from a simple, text-based service toward something richer and fuller: users can now embed everything from pictures to Vines to full-on mini-apps within their tweets. It’s like a stream gradually becoming a raging river. Twitter has transitioned from a technology company into a powerful media company in its own right. What’s coming next is a more graphically intense Twitter that is marked by fundamental transformation of its core experience on mobile phones.

De nieuwste beta van de Twitter-app op Android met een vernieuwd menu:

Twitter avatar mukundmalani Mukund Malani The new @twitter @Android app (v5 beta) is sooo amazing!! Hands down!! _/_ http://t.co/PRcyvrDgL1

‘Twitter heeft groeiprobleem’

Terwijl Twitter haar beursgang voorbereidt zou er volgens AllThingsD, de gerenommeerde techblog van The Wall Street Journal, nog er nog wel een probleem zijn: groei. In december 2012 liet CEO Dick Costolo weten dat het platform 200 miljoen actieve gebruikers (iedereen die minimaal één keer per maand Twitter gebruikt) heeft. Enkele maanden later meldde Costolo dat hij verwacht dat er aan het einde van 2013 400 miljoen actieve gebruikers zijn. AllThingsD vandaag daarover:

Sources say Twitter now has around 240 million users, which means it has been adding fewer than 4.5 million users a month in 2013. If it continued to grow at that rate it would end this year around the 260 million mark — meaning its user base would have grown by about 30 percent, instead of Costolo’s 100 percent goal.

Al hoeft dit niet direct gevolgen te hebben voor de beursgang:

But even if Twitter can’t show rocket-growth in its user base, it may still have a convincing story for Wall Street when it comes to revenue growth.
The company has only started ramping its ad sales in the last two years, and has deliberately held back some ad products so it can show a steady growth rate, sources said.

De komende maanden wordt ongetwijfeld meer duidelijk over Twitter’s beursgang, al kan het nog tot drie weken voor de daadwerkelijke introductie duren voordat Twitter haar precieze omzet- en winstcijfers bekend maakt.