Loodgieters genoeg, vakmannen niet

Vier generaties lang bestiert de familie Zillig het gelijknamige loodgietersbedrijf in Gorinchem. Een vakman herkennen lijkt alleen simpel, zegt Frits Zillig junior.

Een werknemer van Frits Zilligs loodgietersbedrijf in Gorinchem. foto Rien Zilvold

Meters boven de grond aan een hydraulische lift bungelen en tegelijkertijd aan een dakgoot werken is niets voor mensen met hoogtevrees. Voor de loodgieters van installatiebedrijf Zillig uit Gorinchem is het echter doodnormaal.

Lassen, solderen, trekken van leidingen – een loodgieter moet het allemaal kunnen. „Een goede vakman ziet de problemen en kan die zelfstandig oplossen zonder dat het later complicaties oplevert. Dat lijkt misschien simpel, maar zo herken je een echte vakman”, zegt eigenaar Frits Zillig junior (40). „Bij sollicitatiegesprekken vraag ik ook altijd door over praktische kennis en peil ik het probleemoplossend denken van kandidaten.”

Het bedrijf is ongeveer tachtig jaar geleden opgericht door de overgrootvader van Frits junior en is van vader op zoon overgegaan. Tot 2003 was de onderneming gehuisvest in het centrum van Gorinchem. In de kantine prijken nog foto’s van het oude pand. Die stralen een rustgevende gemoedelijkheid en rommeligheid uit.

De centrale ligging leverde het bedrijf veel naamsbekendheid op, zegt Zillig. Maar het was moeilijk om in de buurt te laden en lossen. Een ander probleem was het gebrek aan ruimte. Daarom werd in 2003 geopteerd voor een nieuwe locatie, op het industrieterrein van Gorinchem met genoeg parkeerruimte en moderne apparatuur.

Deze omschakeling lokte ook Frits junior terug naar het bedrijf van de familie, zegt hij. „Ik werkte ergens anders, maar toen ik zag hoe het bedrijf in een hogere versnelling kwam, besloot ik de overstap terug te maken. Tot grote vreugde van mijn vader.”

Er is een verschil in aanpak tussen vader (65) en zoon. Zillig senior is iemand van de informele aanpak, die contact met mensen het belangrijkst vindt. Zillig junior glimlacht als hij vertelt hoe zijn vader vroeger bepaalde deals op de achterkant van een sigarendoosje regelde. Zillig junior is meer van de afstandelijkheid tussen klant en bedrijf.

Op dit moment is de scheepswerf van Gorinchem de grootste klant van Zillig, maar ook opdrachten voor particulieren vormen een aanmerkelijk deel van de omzet. Op dit moment heeft de onderneming elf mensen in dienst. Voor de economische crisis uitbrak en de huizenbubbel uiteenspatte, werkten er nog vijftien mensen. „Het is duidelijk dat de bouwsector nog niet uit de crisis is. Er duikt nu af en toe een positief bericht op, maar je merkt dat de hele sector nog kreunt onder de crisis. Mensen stellen grote verbouwingen uit”, zegt Zillig.

Er is volgens hem geen nijpend tekort aan loodgieters. Er zijn er genoeg voor de beschikbare opdrachten. Bekwame vakmensen zijn echter niet makkelijk te vinden. Nieuwe loodgieters hebben meestal een mbo-opleiding achter de rug. Maar Zillig vindt dat je de kneepjes van het vak het beste leert als je wordt begeleid door een ervaren collega.