Kijken in de ziel van de kunstenaar

De kunstbeurs Amsterdam Drawing is groter dan vorig jaar. De toekomst is aan thematische beurzen, zegt organisator Hans Gieles.

Niet achttien maar veertig galeries. En niet alleen uit Amsterdam, maar ook uit Den Haag, Rotterdam, Londen en Tokio. De tweede editie van Amsterdam Drawing, de beurs voor hedendaagse kunst op papier die donderdag begint, is ambitieuzer dan de eerste uitvoering. Om de vele deelnemers te kunnen bergen is op de NDSM-werf in Amsterdam zelfs een tijdelijk, twaalfhonderd vierkante meter groot paviljoen gebouwd.

Kleine thematische kunstbeurzen hebben de toekomst, zegt Hans Gieles, samen met zijn partner Francis Boeske eigenaar van galerie Vous Etes Ici en organisator van Amsterdam Drawing. „Grote, algemene kunstbeurzen zijn vergaarbakken geworden”, zegt Gieles. „Ze zijn ook vaak saai en risicoloos, omdat de kosten van deelname hoog zijn en de deelnemers datgene meenemen waarvan ze verwachten dat het scoort. En dus zie je steeds dezelfde dingen. Weer een zeefdruk van Warhol. Gaapgaap.”

Voor de editie van volgend jaar heeft Amsterdam Drawing nu al een wachtlijst van acht galeries. Maar het is de vraag of tekeningenbeurs volgend jaar nog groter wordt, zegt Gieles. „Wat betreft de omvang zitten we in de onderzoeksfase. Tekeningen vragen om een hoge kijkconcentratie. Hoeveel aandacht kun je vragen van de bezoekers? Die menselijke maat moeten we in de gaten houden.”

Amsterdam Drawing, 19 t/m 22/9, NDSM-werf in Amsterdam-Noord. Inl: amsterdamdrawing.com