NPO: live tv op bijna elke smartphone

De nieuwe NPO app, geschikt voor Android, iPhone en iPad.

Met 130 kilometer per uur live kijken naar De Wereld Draait Door. Het mag niet maar het kan wel, omdat de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) gisteren een app heeft uitgebracht waarmee je Nederland 1,2 en 3 op bijna elke smartphone kunt bekijken.

De nieuwe versie van Uitzending Gemist, met 3,2 miljoen downloads een van de populairste video-apps in Nederland, toont de live tv-zenders via mobiel internet en wifi. Het is een alternatief voor het mobiele tv-netwerk dat KPN in 2008 introduceerde en al na drie jaar weer uit de lucht haalde, wegens gebrek aan succes.

De huidige generatie telefoons gebruikt mobiel breedband om video’s te downloaden. Tot nu toe ging het hoofdzakelijk om video on demand, het bekijken van gemiste tv-programma’s. Live tv kijken op je mobiel kost immers veel dataverkeer - dat kan een drempel zijn voor consumenten met een beperkte databundel.

Een minuut in lage kwaliteit kijken is 60*200 kb/s = 12000 kbit = 1500 kiloByte = 1.5 MByte
Een minuut in hoge kwaliteit is 60×1000 kb/s = 60000 kbit = 7500 kB = 7,5 Mbyte
10 minuten is keer 10 dus respectievelijk 15 Mbyte en 75 Mbyte. (bron: NPO)

NPO raadt het niet aan, maar de huidige 3G- en 4G-netwerken zijn robuust genoeg om op de snelweg tv te kunnen kijken. De Nederlandse tv-zenders worden gestreamd in een bandbreedte van 200 tot 1.000 kbit: 10 minuten tv-kijken kost ongeveer 75  megabit. De huidige infrastructuur kan ruim 100.000 kijkers tegelijk bedienen - mits het plaatselijke mobiele netwerk niet overbelast raakt. “Bij piekmomenten, zoals grote sportwedstrijden, kunnen we eenvoudig opschalen”, aldus een NPO-woordvoerder.

Nederland 1, 2 en 3 kun je voortaan live volgen op bijna elke smarpthone.

Naast de NPO-app, vooralsnog beschikbaar voor Android smartphones en tablets,  iPhone en iPad (Windows Phone moet nog even wachten), verscheen de afgelopen weken ook nieuwe video-apps van SBS en RTL. De commerciële zenders sturen hun live-signaal nog niet mee. Net als NPO tonen ze korte reclameboodschappen voor elk fragment.

De start van het nieuwe tv-seizoen valt samen met de komst van Netflix. De Amerikaanse videodienst is sinds deze week in Nederland beschikbaar. Netflix wil ook graag oudere seizoenen van series van de Nederlandse publieke omroep aanbieden, en is onderhandeling over de licenties. Dat zou de publieke omroep mogelijk miljoenen opleveren, laat Netflix weten. Maar een deal met RTL zit er waarschijnlijk niet in; dat bedrijf ontwikkelt juist een concurrent voor Netflix.