Jumbo volgt Albert Heijn in de nieuwe prijzenoorlog

"Mie nestjes" in de schappen van een Jumbo in Breda. Het is nog niet duidelijk wat de prijs van het Chinese deegwaar de komende tijd zal gaan doen. Foto ANP / Lex van Lieshout

Supermarktketen Jumbo lijkt ook mee te gaan in de nieuwe prijzenoorlog die Albert Heijn deze week begon. Jumbo laat weten morgenochtend te beginnen met een reclamecampagne om consumenten er op te wijzen dat de supermarkt de laagste vaste prijs biedt, ‘ook als andere supermarkten hun vaste prijzen verlagen’.

Maandag verlaagde Albert Heijn de prijzen van duizend artikelen van A-merken permanent. Jumbo stelt dat een vast team van “prijsmeters” dagelijks prijzen bij supermarkten controleert.

Tien jaar na laatste prijzenoorlog

In 2003 vond er ook een prijzenoorlog plaats tussen supermarkten. Die kostte de supermarkten toen veel geld. Door die prijzenoorlog kregen ze ook nog eens een slechte naam, omdat de prijzen later weer omhoog gingen. Nu, tien jaar later, is er dus weer een prijzenslag tussen de supermarkten. De consument is door de crisis meer gespitst op aanbiedingen en winkelt selectiever.

Hoewel AH zelf ontkent een nieuwe supermarktoorlog te ontketenen, zijn er allerlei gelijkenissen met de situatie in 2003, schrijft NRC vandaag.

“Ook nu is het de marktleider, Albert Heijn, die met veel bombarie prijsverlagingen aankondigt. En ook nu ziet de concurrentie zich genoodzaakt daarin mee te gaan.”

Personeel en fabrikanten draaien op voor de prijzenslag

De vakbonden vrezen dat de prijzenslag vooral ten koste gaat van de werknemers. De verlaagde prijzen komt slechts ten dele voor de rekening van de supermarkten zelf. NRC:

“Zij moeten genoegen nemen met minder winst, maar kunnen dat terugverdienen door te snijden in personeel en logistiek. De brancheorganisatie FNLI schatte destijds dat de prijzenoorlog „een paar duizend” arbeidsplaatsen had gekost. Zo schrapte AH bijvoorbeeld 440 banen op het hoofdkantoor. Bijna de helft van de kosten van de prijsverlagingen werd afgewenteld op de fabrikanten. Supermarkten dwongen hen gewoonweg voor lagere prijzen te leveren, waardoor de winstmarges fors omlaag gingen.”

Een gemiddeld huishouden besteedt nu zo’n 450 euro per maand in supermarkten. In 2006, toen de vorige prijzenoorlog op zijn eind liep (en boodschappen mede daardoor goedkoper waren), lag dat nog op 260 euro.