Gooi je dvd’s maar weg. Hier is Netflix

Netflix, de Amerikaanse aanbieder van films via internet, is sinds gisteren beschikbaar in Nederland De dvd wordt overbodig Maar wil de verwende Nederlandse kijker wel extra betalen voor tv?

Illustratie Martien ter veen

Redacteur Media

Vroeger zaten we altijd met z’n allen om de tv. Dat waren romantische tijden”, zegt Reed Hastings, bestuursvoorzitter van het Amerikaanse tv-bedrijf Netflix. „Tegenwoordig willen we meer. Kijkers willen flexibiliteit: tv wanneer ze maar willen, op elk apparaat. Dat biedt Netflix. Dit is de toekomst van televisie.”

Hastings is in Amsterdam voor de introductie van Netflix in Nederland. Sinds gisteren kunnen kijkers hier een abonnement nemen op de videodienst. Voor 7,99 euro per maand krijgen zij onbeperkt toegang tot films en series die Netflix aanbiedt. De eerste maand is gratis. Een risico? „Netflix is ontzettend verslavend. Veel kijkers nemen daarna een abonnement.”

Fanatieke kijkers hebben lang naar dit moment uitgekeken. Eindelijk kunnen Nederlanders legaal – zonder virtuele omweg via een gefingeerd Amerikaans internetadres of een creditcard op een adres in de VS – gebruikmaken van de diensten van Netflix. Veel kijkers in de VS en een kleine veertig andere landen roemen het gebruiksgemak. Netflix is trots op zijn systeem van aanbevelingen. Keek u X, dan houdt u ook van Y en Z. Dat werkt niet altijd vlekkeloos, blijkt uit kritiek op internet. Suggesties van Facebook- en Twittervrienden moeten dat systeem nog verbeteren.

Lof kreeg Netflix voor eigen producties als House of Cards met Kevin Spacey en Derek van Ricky Gervais. Het bedrijf biedt binnenkort ook exclusief documentaires, zoals The Short Game over golfspelers van 7 jaar oud en The Square over zes demonstranten op het Tahrirplein in Kairo.

Het nationale haardvuur

Deskundigen voorspellen al jaren dat tv kijken gaat veranderen. Het tv-toestel blijft het nationale haardvuur waaraan we ons warmen tijdens talentenjachten, reality of voetbal, maar voor films en series kiezen we uit het aanbod van video-on-demanddiensten. Die overstap blijft vooralsnog beperkt tot een selecte groep kijkers, bleek uit recent onderzoek.

Netflix is niet de enige aanbieder. RTL nam deze zomer Videoland over. SBS bouwt door aan Kijk.nl. De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) onderzoekt de mogelijkheden van een betaalde versie van Uitzending Gemist. „Netflix gaat de tv niet vervangen”, benadrukt Hastings. „Wij zijn een aanvulling.”

Netflix is de afgelopen jaren snel gegroeid. Het concern, dat in 1997 begon als postorderbedrijf voor dvd’s, haalde vorig jaar een omzet van 3,6 miljard dollar (2,7 miljard euro) en een winst van 17 miljoen dollar. In 2010 had het bedrijf 20 miljoen klanten; drie jaar later 37 miljoen. Netflix begon in 2011 in Latijns-Amerika, in 2012 in Groot-Brittannië, Ierland en Scandinavië. Nederland stond al lang in de planning, vertelt Hastings. „Iedereen heeft hier snel internet. En de economie is sterk.” Is hier een markt voor Netflix? Wil de verwende Nederlandse kijker extra betalen voor tv terwijl hij al een abonnement heeft bij een kabelaar of een andere distributeur?

‘Netflix-effect’

Volgens de Nederlandse Stichting Video on demand, waarin de kabelbedrijven, filmdistributeurs en productiemaatschappijen zijn verenigd, keken de afgelopen twaalf maanden 2,5 miljoen huishoudens ten minste één keer naar een programma via video-on-demand. Een half jaar geleden waren dat er 2 miljoen, een jaar geleden 1,5 miljoen. Eén op de drie van die huishoudens heeft de afgelopen week gebruikgemaakt van een betaalde video-on-demanddienst.

Mediaonderzoekers van PwC verwachten in Nederland een ‘Netflix-effect’: een sterke groei van de markt voor betaald aanbod van films en series die niet via reguliere tv-kanalen worden uitgezonden. Nederlandse kijkers beginnen het betalen voor films, series en sport nu ook te omarmen, aldus PwC.

„We moeten vlekkeloos werken, goedkoop zijn en de beste selectie van programma’s aanbieden”, zegt Hastings. Het aantal Nederlandse titels in de database wil hij niet noemen. De kritiek dat Netflix nog weinig Nederlandse content aanbiedt, wuift hij weg. „Heb geduld. We blijven content toevoegen. Dit is een investering voor de lange termijn.” Netflix hoopt in Nederland ook lokale series te gaan maken. En zo de weg naar de VS te vinden voor Nederlandse producten. In Noorwegen maakte Netflix de serie Lilyhammer. „Een succes”, aldus Hastings. „Ook al is 65 procent van de serie in het Noors.”