Al het vaste personeel eruit

Veel gezelschappen hebben personeel ontslagen. Vanuit de WW spelen ze door.

De opheffing van opera- en theatergezelschap O.T. in Rotterdam, begin dit jaar, betekende dat 21 mensen hun baan verloren. Maar ook bij de gezelschappen die doorgaan, zijn banen geschrapt. Harde klappen vielen onder meer bij de theatergezelschappen Kassys en ’t Barre land.

Kassys, dat alle 18 medewerkers heeft ontslagen, geeft zichzelf een jaar de tijd om te bedenken of en in welke vorm het gezelschap zal doorgaan. De artistieke kern zit geheel of gedeeltelijk in de WW, de acteurs zijn ook werkloos of werken bij andere gezelschappen. „We spelen nog zo nu en dan de voorstelling Cadavre Exquis. De uitkoopsommen daarvoor zijn onze enige bron van inkomsten”, vertelt artistiek directeur Liesbeth Gritter. „We gaan waarschijnlijk wel door, de artistieke kern van Kassys is aan het ‘herbronnen’.”

Bij ‘t Barre Land, waar 8 mensen in loondienst waren, onder wie 6 acteurs, zit nu iedereen in de WW. Toch heft de groep zichzelf niet op. Ze is van Utrecht naar Amsterdam verhuisd, om dichter bij theater Frascati te zitten, waar ze regelmatig speelt. Twee van de drie opslagruimtes voor decors, kostuums en rekwisieten zijn afgestoten. „We hebben hooguit enkele tienduizenden euro’s aan reserves”, zegt zakelijk coördinator Florian Diepenbrock. „Bij nieuwe stukken zullen we onbezoldigd moeten opereren.”

Discordia, dat veel samenwerkte met ‘t Barre Land, schrapte ook alle 5,5 banen. Sommige acteurs waren er al dertig jaar in dienst. Het gezelschap wil wel met dezelfde mensen door. De gemeente Amsterdam geeft 120.000 euro subsidie en van dat geld kunnen af en toe nog voorstellingen worden gemaakt. „We kunnen onszelf een aantal maanden per jaar betalen. Dan gaan we weer even uit de WW”, zegt Miranda Prein.

Veel gezelschappen bestonden al volledig uit freelancers of mensen die tijdelijk in dienst werden genomen. Ook daar is nu minder werk voor. „Ik had meestal zo’n 5 man op het podium, daarnaast een technicus en nog een aantal freelancers eromheen, dus zo’n 10 mensen hadden er een opdracht aan”, vertelt Ab Gietelink van Theater Nomade. „Die mensen zitten nu in de bijstand. Het bedrijf dat ooit rond mij is gebouwd, valt terug op zijn basis: één kunstenaar die af en toe nog een klein project doet. Het is hard dat ik acteurs in mijn omgeving, waar ik altijd veel mee gewerkt heb, voorlopig geen werk meer kan geven. De bezuinigingen hebben direct effect op de werkgelegenheid in de sector.”

Een enkel gezelschap is erop vooruitgegaan. Bij de Firma MES in Den Haag zijn nu vijf van de achttien medewerkers in loondienst gekomen. Dat is niet te danken aan het Fonds Podiumkunsten, dat de subsidieaanvraag afwees, maar aan de gemeente Den Haag, die het theatergezelschap 150.000 subsidie per jaar geeft, en een reeks private cultuurfondsen.