Whoa Yeah! You are now King of the Mountain

Wil jij de snelste fietser van je stad worden? De app Strava houdt bij welke gebruiker een parcours in zo kort mogelijke tijd aflegt Er is ook kritiek op de app: de eerste Strava-dode is een feit

Foto Peter de Krom

Strava, een app voor de smartphone, brengt wielrenners het hoofd op hol. De app legt de prestaties van fietsers vast. Via internet kunnen ze vervolgens hun prestaties vergelijken met die van anderen.

Gebruikers stippelen op een online kaart een route uit, een ‘segment’ dat ze gaan fietsen. Dat kan op elke weg. Daar is de wedloop dan geopend. Wie het traject het snelst aflegt, krijgt direct de melding: „Whoa Yeah!” (het is een Amerikaanse app). „You are now King of the Mountain (KOM).” Vrouwen strijden om de Queens titel (QOM).

Het wegennet van Nederland is bezaaid met segmenten. Alleen al in Amsterdam zijn er honderden. Martijn Sargentini (37), voormalig King van de Onderdoorgang van het Rijksmuseum: „Het is niet heel anders dan sprinten om een plaatsnaambordje, wat amateurwielrenners vaak doen, behalve dat het virtueel is en dat de hele wereld potentieel tegenstander is.” Sargentini vertelt dat hij bij gunstige wind of goede vorm vaak een ommetje maakt voor een record. „Probleem is wel dat overal segmenten liggen. Ik word er soms gek van.” King of the Mountain worden, is steeds moeilijker. De gemiddelde snelheid van de, fel bevochten, Afsluitdijk, ligt bijvoorbeeld op 53 km per uur.

Stefan Vis (34), alias Fishy Fishy Fish, is specialist in stadse segmenten. Met zijn fixie (doortrapper) sprokkelde deze fietskoerier al een veertigtal Amsterdamse records bij elkaar. Vooral op bomvolle straten als de Pont (gemiddelde: 49,3 km per uur). Op 20 augustus werd hij KOM van de vierbaans-centrumring tussen de Dapper- en de Kinkerstraat. „Ik liftte tijdens de avondspits mee op de groene golf met een stroom auto’s.”

Record onder het Rijks

Sargentini houdt vooral van opvallende parcours. Zo blijft hij waarschijnlijk eeuwig KOM van de snelweg naar de Tweede Coentunnel: hij won de titel voordat deze openging voor het autoverkeer. Hij maakte ook een segment aan onder de onderdoorgang van het Rijksmuseum. Net voor de opening van de omstreden tunnel. „Met dit statement claimde ik de onderdoorgang weer terug als openbare fietsroute.”

Een week lang streden fietsers er. Maar het werd te gevaarlijk. In zo’n geval kunnen andere gebruikers van de app een segment ‘afvlaggen’. Recordpogingen worden dan niet meer gepubliceerd. Een record kan ook worden afgevlagd wanneer het per brommer of auto lijkt te zijn gevestigd.

Voor William Flint kwam het afvlaggen te laat. Deze Californische fietser stierf bij een KOM-poging op de bochtige en drukke South Park Drive-afdaling. Zijn ouders klaagden Strava aan: in hun ogen verleidt de app fietsers tot het nemen van risico’s. Kritiek die breed wordt gedeeld onder niet-Strava gebruikers.

Mensenmassa’s

Amateurwielrenner Peter Giljam (52) is al een jaar koning van het Vondelpark (41,9 km/u); een moeilijk segment vanwege de mensenmassa’s. Buzz ontweek het gevaar door net na zonsopgang te fietsen. „Het uitgaanspubliek slaapt zijn roes uit. Het woon-werkverkeer moet nog opstaan. Helaas kent de vuilnisophaaldienst dit rustige uurtje ook. Alle containers stonden op de weg.” Ondanks deze hindernissen bijten concurrenten al een jaar lang hun tanden stuk op Nederlands beroemdste park.

De meest gevreesde mededeling die een Stravist kan krijgen is: „Uh oh. You just lost your KOM.” Binnenkort zal een tiental Rotterdamse fietsers op hun neus kijken door ‘Stravahooliganisme’ – zo noemt Giljam het althans zelf. Hij laadt daarvoor een busje vol met bloedfanatieke Amsterdamse fietsers. „Binnen een dag verpulveren we alle belangrijke Rotterdamse records: de Erasmusbrug, de Maasboulevard en de Coolsingel.”

Strava is ook geschikt voor liefdevollere toepassingen. Giljam: „Bij de app zit een kaart. Elke verplaatsing is daarop zichtbaar middels een rode streep. In een stad met een fijnmazig stratenpatroon kan je zo bijvoorbeeld ‘I LOVE YOU’ schrijven. Een Simon Carmiggelt KOM met vijf verplichte kroegstops hoort ook tot de mogelijkheden. Of een Bijzondere Architectuur-KOM. De toepassingen zijn eigenlijk oneindig.” Het blijft nog lang onrustig op de Nederlandse fietspaden.