Verlichting vinden met blote voeten in de mierenhoop

Voor de serieuze verzamelaar zijn juist dit soort dvd-uitgaves erg nuttig: de half vergeten festivalfavoriet The Garden van de Slowaak Martin Sulík uit 1995, in Midden-Europa een cultklassieker. De film heeft weinig van zijn discrete charme ingeboet. Dagdromer Jakub, een dertiger die woont bij zijn vader en seksueel gedomineerd wordt door de getrouwde Tereza, trekt zich na een ruzie terug op de bouwvallige boerderij van zijn opa. De filmstijl is Tarkovski, met veel groen en blauw, diffuus licht, water en mos. Jakub ontmoet ook mystieke plattelandstypes, zoals een orakelende schaapsherder en een blootsvoets boerenmeisje dat een idiot savant is. De tuin blijkt een plek van alledaagse mysteries, waarbij het in spiegelschrift geschreven dagboek van opa als gids dient. Sulíks magisch-realisme is te droogkomisch om deze mystiek helemaal serieus te nemen: hij is te ironisch om dit Hof van Eden als bucolische idylle tegenover de kille stad te zetten. Al krijg je wel zin om ook eens met blote voeten in een mierenhoop te staan.

Coen van Zwol