Niets herkennen in een brief van de deurwaarder

Wie: Diverse lezers

De kwestie: Spookrekening

Vorige week berichtten we op deze plek over een tandartsnota die spook bleek, althans: de rekening was best echt, maar geadresseerd aan een door de computer verzonnen persoon.

Meerdere lezers hebben problemen met spookrekeningen, incassobureaus en ingeschakelde deurwaarders gemeld. Zoals de woordvoerder van de Autoriteit Consument en Markt op deze plaats zei: „Mensen worden snel nerveus van dreigbrieven.” Dankert Vogelaar uit Amsterdam was ook niet blij met de brief van de deurwaarder die hij op 30 augustus kreeg namens DFA Services in Zwolle, een bedrijf dat zorgdeclaraties afhandelt. Of hij een openstaande nota van 112,70 euro wilde voldoen. Die rekening dateert al van 19 januari 2013, zegt de brief. Maar Vogelaar heeft nooit een rekening ontvangen, schrijft hij, „laat staan herinneringen”. Het vermelde notanummer zegt hem niets. Hij heeft dat de deurwaarder ook allemaal per brief laten weten. Kijken of dat goed gaat; als hij niet binnen veertien dagen betaalt, moet hij 40 euro incassokosten betalen.

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@nrc.nl gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden