Een plastic iPhone moet het aandeel Apple redden

Met de (iets) goedk opere iPhone 5C wil Apple nieuwe markten veroveren. Het andere, luxe model bescherm je met je vingerafdruk.

De presentatie van de nieuwe Iphone, vannacht in Beijing. Foto Reuters

Gehard glas en aluminium. Dat waren de luxueuze ingrediënten waarmee de iPhone zich pleegde te onderscheiden van concurrenten. Maar met de iPhone 5 C die Apple gisteren op het hoofdkwartier in Cupertino aankondigde, tapt Apple uit een heel ander vaatje.

De ‘C’ is een smartphone met een kleurig plastic omhulsel. Met deze meer betaalbare iPhone gaat Apple met name buiten de VS en Europa de strijd aan met goedkopere concurrentie. Om niet nog meer marktaandeel te verliezen aan Android (inmiddels beheerst Googles besturingssysteem 80 procent van de smartphonemarkt) moest Apple wel een toestel voor de middenmoot ontwikkelen. Lastig, want het bedrijf wil zijn imago als luxemerk en stijlicoon niet kwijt. Vandaar dat het begrip ‘plastic’ tijdens de presentatie danig werd opgepoetst.

Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend, maar in de VS is de iPhone 5 C met een tweejarig contract honderd dollar goedkoper dan het nieuwe topmodel, de iPhone 5 S. Voor alle duidelijkheid: ook dit budgetmodel is nog prijziger dan veel Android-concurrenten. Apple wil koste wat kost de winstmarge overeind houden.

In het tijdperk van Steve Jobs hadden Apple-presentaties vaak iets magisch. Of ze boden iets verrassends, in de vorm van een One more thing... Maar sinds Tim Cook de leiding overnam is de jaarlijkse introductie van de nieuwe iPhone voorspelbaar. Zeker nu vrijwel alle informatie van tevoren uitlekt – wat dat betreft had Jobs toch echt strakker de touwtjes in handen.

Het patroon: elke twee jaar vernieuwt Apple de daadwerkelijke vorm van de iPhone, en in de tussenliggende jaren wordt het bestaande model voorzien van nieuwe chips en trucs. Zo werd de iPhone 4 een iPhone 4S, nu wordt de iPhone 5 een iPhone 5S. Zet voor volgend jaar alvast in de agenda: iPhone 6 met een groter scherm.

De belangrijkste toevoeging in de 5S – naast een snellere 64-bit chip en betere camera – is de vingerafdrukscanner die verwerkt is in de home-button. Dat is de ronde knop onder het scherm. De eigenaar van de telefoon kan het toestel met een snelle vingerafdruk ontgrendelen. Uit de eerste demofilmpjes blijkt dat dit redelijk soepel werkt.

Een vingerafdruk lijkt een logische keuze in een tijd dat je om de haverklap pincodes, wachtwoorden en inlognamen moet ingeven. Tot nu toe werden vingerafdrukken voornamelijk gebruikt voor zakelijke toepassingen; zoals beschermde notebooks en usb-sticks. Dat werkte niet altijd even makkelijk.

Apple is de eerste fabrikant die op grote schaal biometrische authenticatie gaat toepassen in smartphones. De nadruk ligt op gebruiksvriendelijkheid: even inscannen en je kunt met je vingerafdruk betalen in de iTunes Store. De volgende stap is – wellicht – mobiele betalingen doen. Apple vaart een eigen koers in die betalingsmarkt. Andere telefoonfabrikanten kiezen voor een NFC-chip om transacties te beveiligen, Apple houdt het voorlopig bij een vingerafdruk. Zolang die betalingsmarkt nog gefragmenteerd blijft, is de kans klein dat we op korte termijn overal mobiel kunnen afrekenen.

De grootste wijziging voor iPhone-gebruikers is het nieuwe besturingssysteem iOS7. Dat is vanaf 18 september te downloaden, ook voor oudere iPhones en iPads. Sinds 2007 is de software niet zo ingrijpend veranderd; vertrouwde elementen als het zoekvenster zijn verplaatst, iconen en menu’s zien er anders – stijlvoller – uit.

Het is een verbetering, vindt Apple. Wie niet van verandering houdt zou even moeten wachten met updaten: teruggaan naar het oude besturingssysteem is vrijwel onmogelijk.