De budget iPhone mag niet te betaalbaar zijn

iPhone 5C in zwarte Apple-hoes

Apple wil marktaandeel op Android terugwinnen met meer verschillende en goedkopere iPhones. Het Amerikaanse bedrijf hanteert wel een ruime definitie van het begrip betaalbaar: de budgetvariant van de iPhone, de 5 C, zou rond de 550-600 euro gaan kosten.

Gehard glas en aluminium. Dat waren de luxueuze ingrediënten waarmee de iPhone zich pleegde te onderscheiden van concurrenten. Maar met de iPhone 5 C die Apple gisteren op het hoofdkwartier in Cupertino aankondigde, tapt  het bedrijf uit een heel ander vaatje. De ‘C’ is een smartphone met een kleurig plastic omhulsel. Met deze meer betaalbare iPhone gaat Apple met name buiten de VS en Europa de strijd aan met goedkopere concurrentie. Een deal met China Mobile, de grootste provider ter wereld, ligt in het vooruitzicht. Zie ook, vanmiddag in NRC, het stuk van correspondent Oscar Garschagen over Apples imago in China.

Om niet nog meer marktaandeel te verliezen aan Android (inmiddels beheerst Googles besturingssysteem 80 procent van de smartphonemarkt) moest Apple wel een toestel voor de middenmoot ontwikkelen. Lastig, want het bedrijf wil zijn imago als luxemerk en stijlicoon niet kwijt. Vandaar dat het begrip ‘plastic’ tijdens de presentatie danig werd opgepoetst. Maar het blijft kunststof  - de felle kleuren waren bovendien kenmerkend voor de Nokia Microsoft Lumia-serie. Uitgerekend concurrent Samsung, hofleverancier van wiebelige plastic achterkantjes op telefoons, waardeerde vorige week zijn Galaxy Note III op met een lederen achterkant. Adviesprijs van Samsungs topmodel: 749 euro.

Twitter avatar mikko Mikko Hypponen ‹␊␍› Apple’s new Lumia 5c looks like a nice phone.

Nederlandse prijzen zijn van de iPhone 5C zijn nog niet exact  bekend, maar vermoedelijk komt de prijs  tussen de 550 en 600 euro uit. In de VS is de iPhone 5 C met een tweejarig contract honderd dollar goedkoper dan het nieuwe topmodel, de iPhone 5 S. Voor alle duidelijkheid: ook dit budgetmodel is nog prijziger dan veel Android-concurrenten. Apple wil koste wat kost de comfortabele winstmarge overeind houden en vindt dat het zich een meerprijs kan veroorloven door zijn iCloud/iTunes-ecosysteem. Een groot deel van de marge zit overigens ook in hoesjes en andere accessoires bij de 5C verkocht worden.

Voorspelbaar

In het tijdperk van wijlen Steve Jobs hadden Apple-presentaties vaak iets magisch. Of ze boden iets verrassends, in de vorm van een One more thing… Maar sinds Tim Cook de leiding overnam is de jaarlijkse introductie van de nieuwe iPhone voorspelbaar. Zeker nu vrijwel alle informatie van tevoren uitlekt – wat dat betreft had Jobs toch echt strakker de touwtjes in handen. Het patroon: elke twee jaar vernieuwt Apple de daadwerkelijke vorm van de iPhone, en in de tussenliggende jaren wordt het bestaande model voorzien van nieuwe chips en trucs. Zo werd de iPhone 4 een iPhone 4S, nu wordt de iPhone 5 een iPhone 5S. Zet voor volgend jaar alvast in de agenda: iPhone 6 met een groter scherm.

Je zou het gebrek aan innovatie kunnen noemen. Onzin, vindt Apple. Het is een kwestie van planning, van timing: dit is een race die nog jaren gaat duren. Waarom zou je revoluties ontketenen als er nog een grote afzetmarkt in Azië te veroveren valt met een smartphone die met kleine aanpassingen bij de tijd kan blijven?  De tussenstand is nu: 1 miljard geactiveerde Android-telefoons versus 700 miljoen iOS-toestellen (iPhones, maar ook  iPod en iPads).

Betalen met je vinger

Voor klanten met ruimere portemonnee heeft Apple de high end iPhone 5S voorzien van nieuwe kleuren, waaronder fout goud. Maar de opvallendste toevoeging in de 5S – naast een snellere 64-bit A7 chip en een betere camera – is de vingerafdrukscanner die verwerkt is in de home-button, de ronde knop onder het scherm. De eigenaar van de telefoon kan het toestel met een snelle vingerafdruk ontgrendelen. Ook vingerafdrukken van anderen (bijvoorbeeld familieleden) kun je toevoegen. Uit de eerste demofilmpjes blijkt dat dit redelijk soepel werkt. Een vingerafdruk lijkt een logische keuze in een tijd dat je om de haverklap pincodes, wachtwoorden en inlognamen moet ingeven. Dat werkt niet makkelijk op een telefoon. De gegevens zouden niet op een server bewaard worden, maar lokaal op het toestel.

Je vingerafdruk opent de telefoon. ‘Touch ID’ zit verwerkt in de home button van de iPhone 5S

Tot nu toe werden vingerafdrukken voornamelijk gebruikt voor zakelijke toepassingen; zoals beschermde notebooks en usb-sticks. Dat werkte niet altijd even makkelijk. Apple is de eerste fabrikant die op grote schaal biometrische authenticatie gaat toepassen in smartphones. De nadruk bij Touch ID ligt op gebruiksvriendelijkheid: even inscannen en je kunt met je vingerafdruk betalen in de iTunes Store. Het is interessant om te zien of en wanneer andere telefoonfabrikanten iets soortgelijks gaan invoeren. En of Apple de Touch ID-patenten voldoende dichtgetimmerd  heeft.

De volgende stap is – wellicht – mobiele betalingen doen. Apple vaart een eigen koers in die betalingsmarkt. Andere telefoonfabrikanten kiezen voor een  NFC-chip om draadloze transacties te beveiligen, Apple houdt het voorlopig bij een vingerafdruk. Zolang de betalingsmarkt nog gefragmenteerd blijft, is de kans klein dat we op korte termijn overal mobiel kunnen afrekenen.

iOS7

De grootste wijziging voor iPhone-gebruikers is het nieuwe besturingssysteem iOS7. Dat is vanaf 18 september te downloaden, ook voor oudere iPhones en iPads. Sinds 2007 is de software niet zo ingrijpend veranderd; vertrouwde elementen als het zoekvenster zijn verplaatst, iconen en menu’s zien er anders – stijlvoller – uit. Het is een verbetering, vindt Apple. Wie niet van verandering houdt zou even moeten wachten met updaten: teruggaan naar het oude besturingssysteem is vrijwel onmogelijk.

Met de komst van iOS7 schuift Apple de daadwerkelijke integratie van mobiele en ‘vaste’ besturingssystemen - met het web als verbindende factor - nog even voor zich uit. Microsoft gaat voorop in het combineren van besturingssystemen. Windows 8 vertoont  qua uiterlijk en onderliggende technologie sterke overeenkomsten met Windows Phone. Maar Microsoft gaat weer zo snel dat de consument het amper kan bijbenen.

Apple pakt het anders aan: het laat slechts een handvol onderdelen van iOS opduiken in OS X Mavericks en zet tegelijkertijd de iWorks-applicaties (Keynote, Pages, Numers, iMovie, iPhoto) gratis op elke nieuwe iPad en iPhone. Waarschijnlijk denkt Apple daardoor meer iCloud-opslag te verkopen. Hoe intensiever klanten de gratis apps gebruiken, des te meer gigabytes ze zullen willen huren en des te lager de drempel om ook OS X te gaan gebruiken naast de iPhone. OS X Mavericks wordt eind oktober verwacht, rond het moment dat Windows 8.1 ook beschikbaar is voor consumenten.

NB: KPN en Vodafone melden dat de nieuwe iPhones ook 800 MHz ondersteunen en dus op hun Nederlandse 4G-netwerken zullen werken.