Vrijspraak ex-adjunct Kidsweek

De rechtbank van Utrecht heeft voormalig adjunct-hoofdredacteur Maarten H. van de jongerenkrant Kidsweek en zijn echtgenoot Matthijs W. gisteren vrijgesproken van bezit en verspreiding van kinderporno. Volgens de rechtbank was er onvoldoende bewijs. Het Openbaar Ministerie (OM) had tegen beide verdachten 150 uur werkstraf geëist en een voorwaardelijke celstraf van een half jaar.

De twee stonden terecht voor bezit en verspreiding van tien foto’s en tien films met kinderporno. Ze waren eerder gedagvaard voor 41 foto’s en 61 films, maar de rechtbank verklaarde een groot deel van het bewijs nietig omdat het OM de inhoud niet beschreven had in de tenlastelegging. Daardoor wisten de verdachten volgens de rechter niet waartegen ze zich moesten verweren.

Justitie had op in beslag genomen ‘gegevensdragers’ alleen digitale sporen aangetroffen van foto’s en filmpjes met kinderporno. Het OM moest bewijzen dat de foto’s en films er daadwerkelijk op hadden gestaan en door de verdachten waren bekeken en gedeeld met anderen. Volgens de rechtbank is het OM daar niet in geslaagd.

Advocaat Bart Swier zegt dat Matthijs W. en Maarten H. „ontzettend opgelucht” zijn, ook al voelt de vrijspraak „gedeeltelijk als een pyrrusoverwinning”. Tijdens de zitting maakte het OM bekend dat beide mannen een pedoseksuele voorkeur hebben, en citeerde uitgebreid uit persoonlijke e-mails waaruit dit bleek. Swier: „Die geest krijg je nooit meer terug in de fles.” Beide mannen overwegen een schadeclaim, ook omdat het OM na de rechtszitting twitterde over hun seksuele voorkeur en die vermeldde op de eigen website. Swier: „Dat diende werkelijk geen enkel rechtsdoel.” Het OM laat weten zich te beraden op hoger beroep.

Het onderzoek en de rechtszaak tegen de mannen heeft circa 3,5 jaar geduurd. Swier schrijft de lange duur toe aan „wanorde bij het OM”. Volgens de advocaat had justitie niet tot vervolging mogen overgaan omdat het zoeken en kijken naar kinderporno tot 1 januari 2010 niet strafbaar was.

Verdachte Maarten H. werd eerder dit jaar ontslagen als adjunct-hoofdredacteur van Kidsweek. Hij had zijn werkgever nooit over de aanklacht geïnformeerd.