Stal Williams boekt ook buiten racecircuits geen winst

Tegenvallende prestaties in de Formule 1, tegenvallende cijfers voor de aandeelhouders. Zo zouden de halfjaarcijfers van Williams Grand Prix Holdings samengevat kunnen worden.

Gisteren maakte het Britse bedrijf uit Oxfordshire bekend dat de Formule 1-tak in de eerste zes maanden van 2013 een verlies leed van 5,6 miljoen pond (6,6 miljoen euro), één miljoen pond meer dan over dezelfde periode een jaar geleden. De winst voor belasting voor het hele bedrijf was 2,7 miljoen pond (3,1 miljoen in dezelfde periode in 2012), de omzet 57,7 miljoen pond (was 64,9 miljoen).

Oprichter Frank Williams zei gisteren dat het „niet het soort resultaat is voor een bedrijf met de historie en traditie” als het zijne. In de jaren negentig domineerde Williams, het laatste privéteam in de Formule 1, nog de autosport. De stal won tussen 1992 en 1997 vijf wereldtitels bij de constructeurs. Ayrton Senna, de meest succesvolle coureur van zijn generatie, stapte vlak voor zijn dodelijke crash in 1994 over naar Williams.

Maar sinds 1997 heeft de stal geen wereldtitels meer gewonnen. De overwinning van de Venezolaan Pastor Maldonado vorig jaar van de Grand Prix van Spanje was de eerste individuele zege sinds 2004. Het team staat nu negende (van elf) in het klassement voor het wereldkampioenschap. Bij de beursgang in 2011 beloofde Williams nog ten minste zesde te worden.

Bijkomend probleem is dat Williams, sinds sigarettenfabrikant Winfield zich moest terugtrekken na een Europees verbod op tabaksreclame in sport, afhankelijk is van meerdere sponsoren. Het heeft moeite voldoende geld bijeen te krijgen om in de top mee te kunnen doen met Ferrari, Red Bull en McLaren. De bijna 30 miljoen pond die het Venezolaanse staatsoliebedrijf PDVSA neerlegde zodat Maldonado in de stal werd opgenomen, is onvoldoende.

Het is echter niet de racetak die nu de halfjaarcijfers drukt – zijn omzet bleef gelijk –, maar Williams Advanced Engineering. Daar daalde de omzet van 20,2 naar 11,2 miljoen pond. Deze tak werd opgezet om de kennis van de racesport te gelde te maken en ontwikkelde onder meer technologie voor hybride (race)auto’s.

Zijn teleurstellende cijfers werden geweten aan „minder contractwerk”. Oprichter Williams was gisteren optimistisch. De engineeringtak levert onderdelen aan een nieuw model Nissan, bouwt de nieuwe Jaguar C-X75 en gaat samen met Qatar Petroleum onderzoek doen naar het gedrag van autobanden.