Film ringweg Rome wint Gouden Leeuw

Gianfranco Rosi met de Gouden Leeuw die hij won met zijn flmSacro GRA, een film over Rome’s ringweg.Foto AFP

De documentaire Sacro GRA van de Italiaanse regisseur Gianfranco Rosi is de verrassende winnaar van de Gouden Leeuw van het filmfestival van Venetië. De jury onder leiding van Bernardo Bertolucci koos daarmee voor een winnaar die door niemand was voorspeld.

De film is een dromerige, grappige roadmovie langs de vele zonderlingen die zijn neergestreken in het niemandsland in de omgeving van de ringweg van Rome, zoals twee transseksuele prostituees, een verarmde heer van stand die zijn huis verhuurt aan een filmcrew en de bestuurders van een ambulance die met Romeinse humor hun patiënten gerust stellen. Sacro RGA is een onderhoudende film die rondcirkelt zoals de ringweg van Rome zelf, zonder veel kop of staart. Maar of de film ook de hoogste onderscheiding van het oudste filmfestival ter wereld waard is, daar zal nog wel even over worden door gepraat in filmkringen. De jury omzeilde zo wel elegant het probleem dat van de speelfilms in de competitie er geen enkele echt boven het maaiveld uitsteeg.

De verdere prijsverdeling van Bertolucci en collega’s bevat minder verrassingen. De Grote Juryprijs (tweede prijs) ging naar de al veel gelauwerde Taiwanese regisseur Tsai Ming-liang voor Stray Dogs: een zware film die in lange takes, oplopend tot 15 minuten, het verhaal vertelt van een man die met zijn twee kinderen op straat leeft, en die zijn kinderen dan ook nog eens kwijtraakt.

De Speciale Juryprijs (derde prijs) ging naar het evenzeer veeleisende, maar fascinerende Die Frau des Polizisten van Philip Gröning: een claustrofobische film van drie uur, in ruim 50 korte hoofdstukken over huiselijk geweld in een Duitse provinciestad; briljant gefilmd door Gröning, die grotendeels zelf de camera hanteerde.

Gröning ontleedt met de kille precisie het leed van het moderne gezinsleven op een manier die doet denken aan het werk van Michael Haneke. In die zelfde traditie staat ook een andere , tweevoudige winnaar in Venetië: het Griekse Miss Violence. In de competitie was inderdaad geen betere mannelijke acteerprestatie te zien dan die van Themis Panou in Miss Violence (Coppa Volpi voor beste acteur), een film van regisseur Alexandros Avranas (Beste Regie). Panou speelt een tirannieke, misdadige huisvader. De man terroriseert en misbruikt vrouw en dochters, in een film die het complete financiële en morele bankroet van het huidige Griekenland wil onderstrepen.

Het beste scenario schreven Steve Coogan en Jeff Pope voor Philomena van Stephen Frears, over een Ierse vrouw op leeftijd (Judi Dench) die in Amerika met een journalist op zoek gaat naar de zoon die zij als jong meisje moest afstaan van de nonnen. Het script is gelaagd, subtiel en slim geconstrueerd, zonder daar te nadrukkelijk de aandacht op te vestigen; dit is een script dat in toekomstige scenariocurssussen als lesmateriaal gaat dienen.

De Coppa Volpi voor beste actrice ging Elena Cotta (Milaan, 1931), die een koppige hoogbejaarde Siciliaanse vrouw speelt die voor niets en niemand opzij gaat in Via Castellana Bandiera van Emma Dante. Heel veel te kiezen had de jury niet, want de goede vrouwelijke hoofdrollen waren dit jaar op het festival dun gezaaid.