NS rijdt met lege Fyra’s om te voorkomen dat ze gaan roesten

Fyra treinstellen op een rangeerterrein in Watergraafsmeer. De NS maakt 's nachts een ritje met een lege Fyra om te voorkomen dat de treinstellen wegroesten. Foto ANP / Koen van Weel

Wie ‘s nachts denkt te hallucineren bij het zien rijden van een Fyra, kan gerust zijn. Het zijn geen spooktreinen, maar de NS rijdt inderdaad weer met de Fyra’s om te voorkomen dat de treinen gaan roesten.

De zogenoemde instandhoudingsritten zijn bedoeld om roestvorming te voorkomen of vastzittende onderdelen. De ritjes vinden plaats zonder passagiers, meldt de vervoerder vandaag. Wekelijks vindt in de nacht één rit plaats met een V250-trein, de officiële naam voor de Fyra’s. De snelheid bedraagt hooguit honderd kilometer per uur. De NS benadrukt dat de V250-treinstellen niet terugkomen in de commerciële dienst.

Eind vorige maand werd bekend dat de NS formeel het koopcontract met AnsaldoBreda voor zeven Fyra’s heeft opgezegd. Wat er met de negen treinen gaat gebeuren die al aan de NS waren overgedragen door het Italiaanse bedrijf dat de hogesnelheidstrein heeft gebouwd, wilde een NS-woordvoerder toen niet zeggen.

De splinternieuwe V250-treinen werden in januari wegens talloze gebreken uit de dienstregeling gehaald, amper een maand nadat de trein voor het eerst over het supersnelle spoor richting België reed. De NS besloot in juni om de stekker definitief uit de Fyra te trekken. Tussen Amsterdam en Breda rijden nog wel treinen met de naam Fyra, maar dat zijn TRAXX-locomotieven met intercityrijtuigen.