Slechte vooruitzichten Ryanair leiden tot koersdalingen bij de concurrentie

Prijsvechter Ryanair stelt de winstverwachtingen bij en dat valt slecht op de beurs. Ook bij de Europese branchegenoten.

Eén maatschappij komt met nederige vooruitzichten, en op de beurs krijgt de hele luchtvaartsector een tik.

Ryanair maakte gisteren bekend de eerdere winstdoelstellingen niet te halen, waarop het aandeel met een ongebruikelijke 15 procent wegzakte. Het veroorzaakte een domino-effect: op verschillende beurzen in Europa zakten de koersen van diverse Europese luchtvaartmaatschappijen weg. Zo ook Lufthansa, Air Lingus, SAS en Air France-KLM. Dat aandeel was de AEX-verliezer van de dag.

Bij de bekendmaking van halfjaarcijfers deze zomer was Ryanair nog optimistischer. Het luchtvaartbedrijf voorspelde in juni dit jaar een winst tussen 570 en 600 miljoen euro. Nu wordt dat bijgesteld tot rond die ondergrens. „De effecten van de aanhoudende besparingsmaatregelen in Europa, de prijzenoorlog op verschillende Europese markten en de zwakke koers van het pond tegen de euro liggen aan de basis van deze winstwaarschuwing”, zegt Ryanair topman Micheal O’Leary. Vooral de concurrentieslag op de Britse, Scandinavische en Spaanse markten is flink.

Opmerkelijk aan de branchebrede dalingen is dat beleggers voorbij gingen aan meer positief nieuws van luchtvaartbrancheorganisatie IATA. Wereldwijd zijn er in juli 5 procent meer passagiers vervoerd en ook in Europa nemen die aantallen toe. In Azië alleen niet.

„Op het eerste gezicht lijken deze cijfers raar, omdat meer passagiers normaal gelijk staat aan meer winst. De verklaring is echter dat de meeste Europese luchtvaartmaatschappijen al paar jaar lang geïnvesteerd hebben in capaciteitsvergrotingen. Dus zorgen meer passagiers niet noodzakelijk voor meer winst”, zegt beursanalist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen.

Volgens hem is de beleggersvrees over Air France-KLM ongegrond omdat het bedrijf al heeft ingegrepen.